حضرت بهاءالله شارع دیانت بهائی

از برای ایران قانون و اصولی لازم و واجب

یا حزب اللّه ! بشنوید آنچه را که اصغای آن سبب آزادی و آسودگی و راحت و علوّ و سموّ کلّ است . از برای ایران قانون و اصولی لازم و واجب .

و لکن شایسته آنکه حسب الاراده حضرت سلطان أیَّده اللّه و حضرات علمای اعلام و امرای عظام واقع شود . باید باطّلاع ایشان مقرّی معیّن گردد و حضرات در آن مقرّ جمع شوند و بحبل مشورت تمسّک نمایند و آنچه را سبب و علّت امنیّت و نعمت و ثروت و اطمینان عباد است معیَّن فرمایند و اجرا دارند . چه اگر بغیر این ترتیب واقع شود علّت اختلاف و ضوضاء گردد . در اصول احکام که از قبل در کتاب اقدس و سائر الواح نازل امور راجع بسلاطین و رؤسای عادل و امنای بیت عدل شده . و منصفین و متبصّرین بعد از تفکّر ، اشراق نیّر عدل را بعین ظاهر و باطن در آنچه ذکر شده مشاهده نمایند . حال آنچه در لندره امّت انگلیز بآن متمسّک خوب بنظر می آید چه که بنور سلطنت و مشورت امّت هر دو مزیّن است . در اصول و قوانین ، بابی در قصاص که سبب صیانت و حفظ عباد است مذکور ، و لکن خوف از آن ناس را در ظاهر از اعمال شنیعه نالائقه منع مینماید . امّا امری که در ظاهر و باطن سبب حفظ و منع است خشیة اللّه بوده و هست . اوست حارس حقیقی و حافظ معنوی . باید بآنچه سبب ظهور این موهبت کبری است تمسّک جست و تشبّث نمود . طوبی لمن سمع ما نطق به قلمی الأعلی و عمل بما امر به من لدن آمر قدیم .
یا حزب اللّه ! وصایای دوست یکتا را بگوش جان بشنوید . کلمه الهی بمثابه نهالست ، مقرّ و مستقرّش افئده عباد . باید آنرا بکوثر حکمت و بیان تربیت نمائید تا اصلش ثابت گردد و فرعش از افلاک بگذرد .
ای اهل عالم فضل این ظهور اعظم آنکه آنچه سبب اختلاف و فساد و نفاقست از کتاب محو نمودیم و آنچه علّت الفت و اتّحاد و اتّفاقست ثبت فرمودیم . نعیماً للعاملین . مکرَّر وصیّت نموده و مینمائیم دوستان را ، که از آنچه رائحهء فساد استشمام میشود اجتناب نمایند بل فرار اختیار کنند . عالم منقلب است و افکار عباد مختلف . نسأل اللّه أن یزیِّنهم بنور عدله و یعرِّفهم ما ینفعهم فی کلّ الاحوال ، إنّه هو الغنیّ المتعال .

دریای دانش ص ۹۵۹۶


طلوعی دیگر(Tlgrm.in/tolouidigar)