حضرت بهاءالله شارع دیانت بهائی

الواح نازله خطاب به ملوک و روسای ارض

حضرت بهاءالله خطاب به پادشاهان و فرمانروایانِ زمان، الواحی نازل و ارسال فرمودند، از جمله امپراطور روس، امپراطور فرانسه، اطریش، ملکه انگلستان، پاپ اعظم، ناصرالدّین شاه قاجار، صدر اعظم آلمان ،صدر اعظم عثمانی، و روسای جمهور آمریکا.

در این راستا حضرت بهاءاللّه در لوح ذبیح می فرمایند:
«مَع(با وجود) آنکه بلایای لا تُحصی در دست اعداء مبتلا جمیع رؤسای ارض را واحداً بَعد واحد تبلیغ نمودیم آنچه که اراده اللّه به آن تعلّق یافته بود….»
در الواح سلاطین و رؤسای عالم اگر چه از نظر الفاظ و عبارات و مطالب مختلف است امّا از جهاتی در همۀ انها سه هدف و منظور مشترک دیده می شود.
1- حضرت بهاءاللّه به جمیع آنها رسالت الهی و ادّعا های خود را به صراحت اعلان و با دلیل و برهان ثابت نموده اند که امر الهی است و طبق بشارات کُتُب مقدّسه و پیامبران میباشد.
2- نصایح و تعالیم ظهور جدید را که برای هدایت بشر و ارشاد مردم و سعادت بنی آدم و اُمم از قلم شارع آن حضرت بهاءاللّه صادر شده با کمال قدرت و صراحت آمیخته با شفقت و خیر خواهی ابلاغ فرموده اند.
3- هم بشارت داده اند و هم انذار فرموده اند. بشارت داده اند که اگر امر الهی را بپذیرند و برای ترویج آن اقدام کنند، باب فضل الهی بر وَجه آنان گشوده خواهد شد و سعادت و تأئید شامل آنان و مردم جهان خواهد گشت و سلطنت فانیۀ آنها به سلطنت باقیه تبدیل خواهد شد. و انذار فرموده اند که اگر اقبال نکنند و امر الهی را گردن ننهند به خُسران مبین و عذاب بزرگ گرفتار خواهند شد.
ولی متأسفانه جمیع آنان چنان از بادۀ غفلت و غرور و شُکوه زر و زور سرمست، مسرور بودند که توجّهی نکردند و خود را از فضل و موهبت حقّ محروم نمودن و بر طبق انذارات حضرت بهاءاللّه به سرعت از جاه و عزّتِ موقّت به چاه مذلّت و خفّت ابدی و از قصور به قبور راجع شدند. امّا اگر، نصایح حضرت بهاءاللّه را گوش داده و عمل کرده بودند هم سعادت خود را فراهم کرده بودند و هم سعادت ملّت ها را و جنگهای ویرانگر اوّل و دوّم هرگز اتّفاق نمی افتاد و صلح عمومی در جهان بر قرار می شد، و جنگهای محلّی ابلهانه و کودکانه و بی ثمر دیگر نیز پیش نمی آمد و جهان اکنون جهان دیگر بود.


دانلود الواح نازله خطاب به ملوک و روسای ارض


کانال تلگرام آموزه های دیانت بهائی
@ayine_bahai01