نقش زنان در ترویج صلح – بخش اول

زنان در طول تاریخ پر کشمکش بشر همواره از جنگ زیان دیده اند و همیشه از دل و جان با خونریزی و آدمکشی سر مخالفت داشته اند اما چون زمام امور در دست مردان بوده، آتش جنگ تا کنون فرو کش نکرده است.

ادامه مطلب

نقش زنان در ترویج صلح – بخش دوم

در میان فیلسوفان کسی که سرچشمه های حکومت مطلقۀ نازی و استالینی را مکشوف داشت خانم هانا آرنت H.Arendt آلمانی بود که سال ها در امریکا اقامت گزید و از یورش هیتلر به فرهیختگان، مصون ماند.

ادامه مطلب

زنان و جهان فردا- بخش دوم

هرگاه دو گروه ” الف” و “ب” را در نظر بگیریم، که گروه نخست قدرت را چون ارزشی والا در دست داشته باشند و گروه دوم عاری از آن باشد، در آن صورت گروه “ب” هر چه کند، باز بازنده خواهد بود.هر گاه گروه “ب” دنبالۀ ارزش های گروه خود را بگیرد و از رقابت با گروه “الف” برای کسب قدرت، سر باز زند، گروه “الف” بر گروه “ب” چیره خواهد ماند و ارزش های خود را بر حریف تحمیل خواهد کرد. هرگاه گروه “ب” با گروه “الف” به رقابت برخیزد، این رقابت تنها می تواند با توسّل به پیکاری برای کسب قدرت باشد. با این کار گروه “ب”، قدرت را به عنوان ارزشی به کار می برد و لزوماً باید ارزش های خود را به کنار بگذارد. در نتیجه گروه “الف” به هر حال، برنده خواهد شد زیرا در این صورت باز هم اهمیت ارزش های خود را بر گروه “ب” ثابت نموده است.

ادامه مطلب

زنان و جهان فردا – بخش سوم

در این جامعه ها اهمیت زنان برای این نیست که آنان دارای قدرت بیشتری هستند یا بر دیگران تسلط دارند، بلکه بیشتر به این دلیل است که در آن جوامع، قدرت، ارزش و اهمیت چندانی ندارد. در این قبیله ها مردان و زنان در کنار هم و با روح همکاری زیست می کنند نه اینکه با هم رقابت کنند.

ادامه مطلب

زنان و جهان فردا – بخش پایانی

حضرت بهاءالله مفهوم رقابت را از نقش معمولی آن در جامعه ای مردانه که برای کسب قدرت بیشتر است، دگرگون فرمودند و آن را برای تشویق در خدمت راستین به کار گرفتند. چنانکه می فرمایند:

ادامه مطلب

ادیان به مثابه عاملی برای افزایش پیشرفت زنان در تمام سطوح – بخش دوم

افراد و مؤسّسات اجتماعی در تشویق تکامل و آزادی زنان همکاری می کنند، و در طرح و اجرای برنامه ها برای افزایش رشد روحانی، اجتماعی و اقتصادی همراهند.

ادامه مطلب

نقش بانوان بهائی آمریکائی در بهداشت و تعلیم و تربیت دختران و زنان ایران

تأسیس مدارس دخترانه و پسرانه بهائی در ایران

حدود ۳۰ سال قبل از آغاز نهضت مشروطه حضرت بهاءاله در (کتاب اقدس) تعلیم و تربیت دختران و پسران را از وظائف اجباری والدین شمرده بودند و تأکید کردند که اگر والدین قادر به انجام این وظیفه نباشند شورای انتخابی محلی بهائیان باید این مسئولیت خطیر را به عهده بگیرد و حتی متذکر شدند که اگر از دو فرزند دختر و پسر یکی را قادر هستند که به مدرسه بفرستند باید دختر را به مدرسه بفرستند چرا که دختران مادران و آینده ساز دنیا هستند.

ادامه مطلب

دیدگاه آئین بهایی در زمینه پوشش و نوع لباس زنان/اقتباس از نویسندگان بهایی

احکام و توصیه های دینی در زمینه نحوه پوشش و رفتار اجتماعی خصوصاً در مورد زنان، بستگی مستقیم به نگاه ادیان به انسان و شرایط زمانی و فرهنگی جوامع دارد.

ادامه مطلب

به سوی گفتمانی جدید در زمینۀ دین و برابری جنسیتی

ترجمه‌ای غیررسمی از بیانیۀ جامعۀ جهانی بهائی در پنجاه و نهمین اجلاس کمسیون مقام زن، مقارن با بیستمین سالگرد چهارمین کنفرانس جهانی زنان نیویورک- 1 فوریۀ 2015

ادامه مطلب