شهدای دیانت بابی و بهائی

شیخ علی اکبر قوچانی

شیخ علی اکبر قوچانی در سال 1288 هجری قمری در جعفر آباد که قریه ای نزدیک قوچان است متولد شد.

پس از تحصیل علوم ابتدائیه ، قریب 25 سال در مشهد و سبزوار و طهران و عتبات عالیات بتحصیل علوم نقلیه و عقلیه پرداخت. حکمت الهی را در سبزوار نزد حاجی ملا هادی سبزواری فرا گرفته و در فقه و اصول موفق به دریافت رتبه اجتهاد از آخوند ملا کاظم خراسانی گردید. در علم فلسفه رتبه رفیعی حاصل نموده و جلوه ای غریب کرد. در عتبات عالیات بعلت شهرت در علم فلسفه و حکمت شاگردان زیادی از محضرش مستفیض گشتند، چنانچه استادش، مرحوم آخوند ملا کاظم خراسانی، پسر خود میرزا محمد آیة الله زاده را به شاگردی شیخ گمارد خلاصه آنکه، در عتبات عالیات شهرت ذهد و فضل و احاطه اش بر علوم دینیه پیچیده بود.
ایشان پس از اخذ اجازه اجتهاد به قوچان توجه نمود و متعاقب ورود شیخ خطی از مرحوم ملا کاظم خراسانی مخاطب العموم رسید به این مضمون که جناب شیخ علی اکبر قوچانی محل وثوق و اعتماد منند، اموال و املاک موقوفه را به ایشان بسپارید که بجای خود مصرف خواهند کرد. زهد و تقوای جناب شیخ جاذب قلوب و انظار گردید و خواص، بعلت تبحر ایشان در علم، شیفته محضرش گشتند.
ایشان طی مباحثات و مطالعه کتب به دیانت بهائی ایمان آوردند .روزی در مجلسی در حضور علماء و اعیان ضمن بحثی از مباحث علمیه که بمباحثه دینی انجامید، جناب شیخ ایمان خود به دیانت بهائی را اذعان نموده و زبان به تبلیغ گشود و بر حقانیت امر الهی به اقامه حجت پرداخت لذا علماء فریاد بر آوردند و خواستار اخراج او از قوچان شدند. و نهایتا او را از شهر اخراج نمودند .
ایشان پس از ایمانشان بدیانت بهائی متحمل صدمات فوق العاده گردیدند از جمله در زمانی که مردم به حکم حاکم شرع به منزلش هجوم بردند طفلش به داخل آتش کرسی می افتد که باعث کوری چشم و سوختگی صورت فرزندش گردید.
شیخ علی اکبر به مشهد و سپس به عشق آباد سفر نمود و کمی بعدتر به ایران مراجعت و در شهر مشهد مجددا اقامت گزید. در این شهر علما به او پیغام دادند که شهر را ترک کند لذا شیخ برای سفر به قوچان تدارک دیده بود که قبل از آن، به تحریک علما توسط فردی از صنف کسبه و با شلیک تپانچه شهید گردید و روح پر فتوحش به عالم بالا صعود نمود.
شهادت ایشان در سال 1333 هجری قمری در بازار کفشدوزان مشهد روی داد.


کانال تلگرام آموزه های دیانت بهائی
@ayine_bahai01