اصول اعتقادی دیانت بهائی

قسمتی از آثار قلم اعلی

هوالعزیز المحزون

نامۀ آن جناب بر مکمن حزن وارد و بر مطلع بلایا واصل. فجزاک‌الله جزاءً حسناً لایُعَقّبه البدآ و إنّه علی کلّ شیءٍ قدیر.

ای ابراهیم، بت نفس و هویٰ عالم را احاطه نموده؛ جمیع از خدا گشته‌اند و به هوا عاکف شده‌اند. از حق بخواه که خلیلی هویدا و ظاهر فرماید تا به قوّۀ سبحانی بت‌های امکان را بشکند و فرو ریزد. اگرچه لم‌یزل عباد را عادت آن که به وهم مقبل بوده و از سلطان یقین مُعرض تا نفس الله بین ماسِواه مشهود و لائح جمیع به وهمیّات نفوس خود مشغول به شأنی که به حبل وهم متشبّث و از عروةالوثقیٰ منقطع. در ظهور اوّلم ملاحظه کن که چون از افق قدس اعلی ظاهر احدی به آن ساذج احدیّه اقبال ننمود؛ ولکن مشقّت‌های لایُحصیٰ تحمّل می‌نمودند و از جمیع منقطع شده تا به طواف حجری که به قولی خلق شده* فائز شوند. ربّ‌الأرباب از افق اسمه العزیز الوهّاب طالع و مُشرق بود؛ ولکن کلّ در بادیه‌ها می‌دویدند که به زیارت تراب مرزوق شوند. الیوم را مشاهده نما که سیّد ایّام و ابدع زمان قبل و بعد است و حقّ جلّ کبریائه بتمام ظهور و بطون طالع و مُشرق و هر نفسی که به اقلّ ما یُحصیٰ به طَرْفِ انصاف ملاحظه نماید شهادت می‌دهد که شبه این ظهور در ابداع ظاهر نشده و مع‌ذلک به اسمی از اسما، که احدی اطّلاع بر امر او نداشته، تمسّک جسته و از موجد آن مُعرض گشته. فَاُفّ لهم و بما هُم یعملون. مع آن که در حین خروج جمیع را اِخبار نموده که عِجْل بعد از خروج جمال قدم به نعره آید و سامری ظاهر شود و از حقّ بالکلّیه مُعرض گشته‌اند و مآ مأویٰهُم إلَّا النّار فَبِئسَ مَثوَی المُعرضین.

ای ابراهیم به استقامت تمام بر صراط الله مرور کن و از ماسِوَی الله چشم بپوش و به جمالش بگشا که کلّ الیوم فانی و لاشئ محض عندالله مذکورند. لازال به اصل امر و ما حُقِّقَ بِهِ الأمر ناظر باش و در عرفان حق به احدی تمسّک مجو چه که آن ساذج قِدَم به دون خود معروف نشده و نخواهد شد. ابداً به تصدیق و تکذیب احدی منوط نبوده و دلیلش نفسش بوده و برهانش آنچه از فضلش ظاهر فرموده و اگر به بصر منیر ملاحظه شود جمیع حرکات حق چه از قیام و قعود و مشی و سکون و بیان و سکوت ممتاز و مقدّس از افعال کلّ مَن فِی السّموات و الأرض مشاهده شود. لازال حق به دونش مشتبه نبوده ولکن شُبهه در انفس وهمیّه بوده و خواهد بود.

در را از اشارات اهل حجاب پاک و مقدّس نما و قلب را از ریب منزّه کن و در تبلیغ امرالله به قدر وُسع جهد نما. این است ثمرۀ وجود هر ذی‌وجودی. الیوم لازال طَرْفُ‌الله به تو ناظر بوده و انشآءالله خواهد بود. دیگر جمیع احباب را مِن ذکور و اناث مِن لسان‌الله تکبیر برسانید. انشآءالله حول حق سایر باشی چون ظلّ حول شمس.

(مجموعه آثار قلم اعلی، شماره 38، ص3-121)


کانال تلگرام ضیافت (https://t.me/ziaafat)