اصول اعتقادی دیانت بهائی

قسمتی از آثار قلم اعلی

هوالابهی

ای محمّد عاشق جمال دوست قرار نجوید و در ذکرش اصطبار ننماید. چون سمندرِ نار، شعله در دیار افکند به شأنی که جمیع حجبات و سبحات را از جمیع ذوات محترق و معدوم سازد.

ای محمّد ، چنان از خلف ستر و سکون بیرون خرام که جمیع جهانیان از حرکتت مهتزّ شده به هیجان آیند به قسمی که جمیع حوریّات مستوره در قمایص سندسیّه و جوهریّات افئدۀ محتجبه از غُرَف ستر و سکون بی حجاب و نقاب به ذکر ربّ‌الارباب ناطق شوند.

ای محمّد قسم به اسم اعظم که قدرتی ظاهر شده که اگر ایادی رجای جمیع ممکنات به یمین عطایش بلند شود، جمیع باکفّ مُشرق بیضاء از سینای فضل و عنایت کبریا راجع شوند. پس کف منیره را از جَیب امریّه به اذن خالق بریّه بیرون آر و گمراهان وادی نفس و هوا را به رضوان قدس ابهی و فردوس عزّ اعلی دلالت نما و از فقدان ثابتین و اعراض مُعرضین محزون مباش. چه که بدعاً خلقی مبعوث شوند که قدم انقطاع بر کلّ مَن فی الأرضین والسّموات گذارند و آستین تقدیس بر کلّ ما خلق مِنَ المآء و الطّین برافشانند و بی سر و پا به قدم دوست بشتابند و در سنۀ ستّین ملاحظه نما که چه قدر از ناس به حجبات اشارات که در ظهور قائم از رؤسای قوم در دست بود محتجب بودند و چون ظهور نیّر اقدس امنع ارفع ابهی از افق عزّ اعلی مُشرق و ظاهر گشت، خلقی مبعوث شدند که جمیع آن اشارات مشهوره را از صدور محو نمودند و قدم بر صراط عزّ مستقیم بسلطان وقار و تسلیم و تسکین گذاردند و به هیچ حجابی محجوب نشدند و به هیچ نهئی منهی و ممنوع نگشتند. کذلک یخلق الخلق بسلطان امره ولکنّ النّاسَ هُم لایعرفون. بلکه به شأنی از کلّ شیء منقطع شدند که ذکر خاتم، که نصّ کتاب بود به تصریح اتمّ مِن غیر تلویحً، به آن هم ممنوع نشده به ساحت مرفوع و مقام محمود بین یدی سلطان مقصود وارد شدند و حال شهادت می‌دهند، سرّاً و جهراً، که نبیّ از اوّل لا اوّل بوده و الی آخر لا آخر خواهد آمد.

حال، مشاهده فرما چه قدرتی ظاهر شد که بصر را از جمیع این کلمات برداشت و به منظر اکبر دلالت فرمود. باری، به گِل حسدِ مُغِلّ، چشمۀ خورشید و اشعۀ شمس تفرید و تجرید آلوده نشود و از فیض خود ممنوع نگردد و به هیچ کلماتی از ساذج قدم محروم نشوند.

قل یا ملأ البیان، بعد اشراق جمال ذوالجلال فی وسط الزّوال لَنْ ینفَعَ شیءٌ و شیئاً ولو یکون اعظم فی الأنظار و اثقل عمّا خُلِق بالأجهار

(مجموعه آثار قلم اعلی ، شماره 66 ، ص2-120)


کانال تلگرام کلمات الهیه (https://t.me/DivineWords)