به زبان عربی قبل از هجرت حضرت بهاءالله به سلیمانیۀ و در تفسیر آیۀ قرآن «کلّ الطعام کان حلاً لبنی اسرائیل الاّ ما حرّم اسرائیل علی نفسه» نازل گردیده است متن لوح با یک آیهء افتتاح آغاز میشود و با سه خطبه و یک
مناجات ادامه پیدا میکند و سپس تفسیر در سه قسمت بیان شده و با کلمات تسبیح و تمجید خاتمه می یابد .
جمال مبارک توضیح میدهند که این آیه ی قرآنی در عوالم روحانی معانی بی انتها دارد که بیشتر آن از حیطه درک انسان خارج است .
حضرت بهاءالله در این لوح به عوالم پنج گانۀ هاهوت- لاهوت- جبروت- ملکوت و ناسوت اشاره و در بارۀ هر یک از این عوالم توضیحات بدیعی می فرمایند.
1-عالم هاهوت: را «جنتة الاحدیّه» تعبیر فرموده آنرا متعلّق بر رتبۀ الوهیّت و غیب منیع لایدرک میدانند.
2-عالم لاهوت: را عالم ارتباط حقّ با مظاهر امرش یعنی پیامبران میدانند که در این مقام مظاهر ظهور در بحر لقای الهی مستغرقند و در فنای محض و نیست بَحتِ بات سیر مینمایند.
3-عالم جبروت: را عالم نفوس مقدّسه ای که مظهر صفات حقّ میباشند معرّفی می فرمایند که همان عالم امر و یا عالم پیامبران الهی است.
4-عالم ملکوت: عالم تغنیّات است که در این لوح تحت عنوان «جنة العدل» از آن یاد میفرمایند این عالم که حدّ فاصل عالم جبروت و یا عالم امر و عالم خلق میباشد عالمی است که انسان بعد از صعود یا رحلت یا ارتحال به آن عالم راجع میشود.
5-عالم ناسوت: یا عالم انسانی یعنی دنیای فانی که جمال مبارک این عالم را «جنة الفضل» تعبیر نموده اند و اهمیّت استفاده از این دنیا در پیشرفت اهداف روحانی را تأکید مینمایند.
کانال تلگرام آموزه های دیانت بهائی
@ayine_bahai01