اصول اعتقادی دیانت بهائی

نظافت

در تعلیم بهائی حضرت بهاء االله به پيروان خويش سفارش ميفرمايد كه عنصر لطافت باشيد. اين لطافت بالاتر از نظافت است و نظافت جزئي از لطافت محسوب مي گردد.

يعني بهائيان نه تنها بايد پاكيزه باشند بلكه آراسته و پيراسته نيز باشند. حتی مي فرمايد اگر كسي در نهايت لطافت نباشد عبادتش به ساحت قدس الهي واصل نمي شود. “هیچگونه عبادتی قبل از عبادت و اجرا اصول و شرایط نظافت در پیشگاه الهی مقبول و پسندیده نیست و این نظافت و پاکی در جمیع شئون و مراحل زندگانی فرض واجب است و از شرایط ایمان شمرده شده و در ردیف فرائض قرار گرفته.”
و تعلیم می فرمایند که اثري از چركي و پليدي در لباسهاي مان نبايد پديدار باشد.
ای یاران پاک یزدان تنزیه و تقدیس در جمیع شئون از خصائص پاکان است و لوازم آزادگان، اول کمال تنزیه و تقدیس است و پاکی از نقائص،چون انسان در جمیع پاک و طاهر گردد مظهر تجلی نور باهر شود، در سیر و سلوک اول پاکی و بعد تازگی و آزادگی.
نظافت كه در جميع اديان و به آن تكيه شده براي همين است كه اين جسد را كه مركب روح است لطيف و پاكيزه نگاه داريم تا بتواند بار سنگين و گرانبهائي را كه بر دوش دارد در عوالم معنوي به مقصد برساند .
“طهارت و تقديس از اس اساس دين الهي است و اعظم وسيلهء وصول درجات عاليهء غير متناهي و اين جوهر لطيفِ نظيف چه در ظاهر و چه در باطن بسيار
محبوب و مقبول، و در عالم وجود از جمله شئون جسماني كه تعلّق و تأثير در مراتب روحاني دارد نظافت و لطافت و طهارت است.” “در جميع مراتب تنزیه و تقدیس و پاكي و لطافت سبب علوي ت عالم انساني و ترقّي حقايق امكاني است. حتّيٰ در عالم جسماني نيز لطافت سبب حصول روحانيت است. چنان كه صريح كتب الهي است و نظافت ظاهره هر چند امري است جسماني ٰولكن تأثير شديد در روحانيات دارد…”


کانال تلگرام آموزه های دیانت بهائی
@ayine_bahai01