اصول اعتقادی دیانت بهائی

پیامبران الهی همواره ظهور خواهند کرد

بهائیان معتقدند که انسانها همواره براي رشد و تکامل معنوي خود نیازمند هدایتند و خداوندنیز در فاصله هاي زمانی معین پیامبرانی را براي هدایت آنان میفرستد .

هیچ گاه نمی توان گفت ارتباط بین خداوند و انسان قطع شده و به علت این که دیانت کاملی ظاهر گشته ، دیگر خداوند از طریق پیامبرانش با انسان سخن نمی گوید. این اعتقادي است که در میان پیروان بسیاري ازادیان و بر خلاف نشانه هاي روشنی که در کتب آسمانی ایشان مبنی بر ظهور یک پیامبر و منجی دیگر در آینده وجود دارد، ایجاد شده است. همه ي ما این سخنان را از بسیاري از اهل ادیان شنیده ایم اما چگونه می توان در جهان ی که همه چیز دستخوش تحول و تغییر است و هیچ چیزي ثابت و پایدار نیست، مدعی شد که قوانین و احکام دینی که براي جوامع بشري آمده اند ، باید ثابت بمانند؟ آیا اجتماعات بشري درطول چند هزار سال اخیر که تاریخ آن را در دست داریم، ثابت مانده اند؟ آیا درك و دانش انسان ثابت مانده است؟ آیا دانش و فنونی که امروزه انسان در اختیار دارد و مسائل پیچیده ي اخلاقی و اجتماعی جدیدي که با آن رو به رو شده است همانهاست که درگذشته بود؟
“هر روز را رازي است و هر سر را آوازي ، درد امروز را درمانی و فردا را درمان دیگر.”
بهائیان معتقدند که هر چند حقائق روحانی و اصول اخلاقی در همه ي ادیان یکی هستند و هسته ي ثابت همه ي آنها را تشکیل می دهند، اما احکام و قوانینی که ناظر به اجتماعات بشري و زندگی انسانها هستند، با آمدن هر دیانت جدید تغییر می یابند و مطابق با نیازها و احتیاجات مردم ظاهر می شوند . حقائق روحانی و اصول اخلاقی نیز مطابق با بالا رفتن درك و استعداد مردم بسط و گسترش داده میشوند.
پیامبران الهی را می توان به آموزگاران کلاسهاي مختلف تشبیه کرد. بشر با طی هر کلاس به کلاس بالاتر می رود و مطالب جدیدي می آموزد. آموزگاران از نظر دانش و مرتبه ي علمی یکسان هستند، اما مطابق با درك و فهم دانش آموزان هرکلاس سخن می گویند و درس می دهند.


کانال تلگرام آموزه های دیانت بهائی
@ayine_bahai01