شهدای دیانت بابی و بهائی

ژینوس نعمت محمودی بنیانگذارهواشناسی دریایی ایران

«اقتباس از صفحه زنان شهیر و موفق»

ژینوس نعمت محمودی بنیانگذارهواشناسی دریایی ایران و تهیه‌کننده اولین اطلس اقلیمی ایران . ژینوس محمودی به علت اعتقاد به دیانت بهائی پس از انقلاب در ششم دیماه ۱۳۶۰ در سن ۵۲ سالگی شهید شد. او در دادگاهی غیرعلنی و بدون برخورداری از حق داشتن وکیل محاکمه شد

ژینوس نعمت محمودی ۶ دی ماه ۱۳۰۸ در تهران متولد شد.
مادرشان خانم کمالیه اجزاچی که در آن زمان معلم مدرسه‌ی بهائی «تربیت بنات»، از اولین مدارس دخترانه در ایران، بود. پدرشان از بانیان صنعت گراور سازی در ایران، جناب نعمت بودند. گراورسازی همان چاپ دستی یا چاپ هنری (مهر سازی) است که از شاخه‌های هنرهای تجسمی محسوب می‌شود
.

خانم نعمت (محمودی) بعد از پایان دوران دبیرستان در دانشگاه تهران به تحصیل رشته فیریک پرداخت. در دومین سال تحصیلش در دانشگاه با آقای «هوشنگ محمودی» ازدواج کرد که بعدها از گویندگان موفق و با سابقه‌ی رادیو شد. یک سال بعد اولین دخترشان متولد شد. ژینوس محمودی تحصیلات خودش را در ضمن ایفای نقش مادری ادامه داد و موفق به اخذ فوق لیسانس فیزیک با تخصص در هواشناسی و علوم جوی شد. او بعنوان اولینزنهواشناس_ایرانی مشغول به کار شد و به علت تخصص و لیاقتی و جدیتی که از خود نشان داد توانست اولین رئیس زن «سازمان هواشناسی کل کشور» بشود؛ او هم‌چنین رئیس دانشکده عالی هواشناسی هم بود.

از آثار او در رشته #هواشناسی تهیه اولین اطلس هواشناسی (اقلیمی) ایران است که هنوز هم مورد استفاده موسسات مربوطه است. وی مدت ١٥ سال دربارهٔ جغرافیای طبیعی کشور مطالعه وتحقیق داشت تا توانست این اطلس را تهیه و تنظیم کند. در سازمان هواشناسی نیز، همان طور که خودش اظهار می‌داشت «سازمان هواشناسی ایران را از یک اطاق کوچک که در فرودگاه مهرآباد قرار داشت، با زحمات طاقت‌فرسا تبدیل به یک سازمان مجهّز نمود»

ژینوس محمودی به عنوان «#نماینده_ایران» در کنفرانس‌های بین‌المللی هواشناسی و «مبارزه با آلودگی هوا» شرکت می‌کرد و اولین زنی بود که در زمینه انرژی خورشیدی پروژه هایی را آغاز نمود.

خانم محمودی به مدت دو سال عضو محفل روحانی بهائی ایران و «از مسئولین بهاییان» بود.
علاوه بر این همسر او، هوشنگ محمودی نیز در مرداد ۱۳۵۹ ناپدید شد


Hosham.nikbakht(https://t.me/bahai19)