اصول اعتقادی دیانت بهائی

علم یا مذهب یا هر دو

نظریه انفجار بزرگ یا Big Bang ، میگوید که عالم هستی در اثر یک انفجار ایجاد شده و زمان آغاز شده و جهان در حال انبساط است

اینکه دانشمندی بگوید «این حاصل میلیاردها سال سرما و گرما و رعد و برق بوده دقیقا مثل اینست که آخوندی بگوید حضرت محمد با چهار پایی بنام بُراق رفت فضا نماز خواند و برگشت» یعنی صورت مسئله رو کلا پاک کنیم بدون اینکه هیچ «توضیح علمی» ارائه کرده باشیم که خوب طی میلیاردها سال چه «فرآیندی» موجب شد چنین اتفاقی بیفتد. این یعنی علم از توضیح آن عاجز است.

آیا چون علم اینرا نمیداند برای عاشورا باید بریم با قمه بزنیم تو مغز خودمان؟ و طبل و دهل راه بندازیم و مردم آزاری کنیم؟ خیر ابدا و اصلا. از سوی دیگر، آیا چون یکی با قمه در مغز خود میزند یا بنام الله سَر میبرد باید به مذاهب و هرآنچه علم از توضیح آن عاجز است توهین کنیم؟ باز هم خیر.

علم وسیله کشف ارتباطات میان عناصر و انرژیهاست است

اینجا دیانت اعتقاد دارد که این حرکت در عالم هستی حاصل روح است که در تمام ذرات هستی وجود دارد و این روح از جنس ماده نیست. بنابراین نه علم میتواند آنرا کشف کند و نه انسان آنرا با حواس پنجگانه حس کند.

اما علم میگوید این حرکت حاصل اختلاف بین بارهای مثبت و منفی است، ولی نمیتواند ماهیت این بارها را تشخیص دهد.

آیا چون علم این را نمیداند یعنی یونس در دهان نهنگ زندگی میکرد؟ خیر، این را علم میداند، آیا محمد کره ماه را نصف کرد؟ خیر این را نیز علم کاملا میداند.

بنابراین نباید برای مبارزه با «خرافات» از آن سوی بام افتاد و یا در ردای مذهب با علم جنگید. چون علم ابزار کشف حقایق مادی است و مذهب ابزار کشف حقایق معنوی. در حقیقت اگر متون مذهبی درست درک شود هیچ اختلافی بین علم و مذهب نیست.

نظریه کوانتوم کار علم را مشکلتر کرد چرا که علم نتوانست پاسخ دهد که چگونه ماهیت یک الکترون میتواند هم «ماده» باشد و وزن داشته باشد و هم ساخته شده از «امواج» باشد. امواج اگر با مولکولهای دیگر برخورد نکنند و انرژی از مولکولها ساطع نشود قابل روییت نیستند.

در واقع همه ما از «امواج» تشکیل شدیم، یعنی با اینکه هستیم ولی نیستیم.

اینست که حضرت بهاءالله میفرمایند جمیع اسباب دنیا به نظر این غلام … ابدا بقدر خردلی وقر نداشته و نخواهد داشت. هر نفسى لازم است که اين ايام قليله را بصدق و انصاف طى نمايد. اگر بعرفان حق موفق نشد اقلا بقدم عقل و عدل رفتار نمايد.

این دنیا حقیقتیست غیرحقیقی.


Hosham.nikbakht(https://t.me/bahai19)