اصول اعتقادی دیانت بهائی

بهشت و دوزخ

حتما در رابطه با بهشت و دوزخ و میوه های نایاب بهشتی و جویهای شهد و عسل و غلام بچه ها وحوریان باکره زیبا روی بهشتی از علمای اسلام زیاد شنیده اید.

دیانت بهایی با هیچ کدام از معانی «مادی» بهشت و جهنم موافق نیست. دلیل آنهم ساده است، چون نه مطابق با علم است نه عقل. در واقع پس از مرگ جسم مادی انسان پوسیده و تبدیل به خاک‌میشود، روح انسانی نیز بُعد مادی ندارد که در دنیایی مادی به حیات ادامه دهد. در واقع بهاییان بر این باور هستند که روح‌انسان چون تعلق به عالم روحانی و غیر مادی دارد، در عالم‌مادی نمیتواند تاثیری محسوس و فیزیکی بگذارد، عکس این قضیه نیز صادق است، یعنی جسم انسان تعلق به عالم خاکی دارد و هیچ دخالتی در عالم روح ندارد.

پس انسان دو‌بعد «انسانی» و «روحانی» دارد که در هم تلفیق شده و انسان را تشکیل میدهند. و به اعتقاد بهاییان این روح‌انسانی هست که پس از مرگ به حیات ادامه میدهد، و این روح انسانی اگر به درستی تربیت شود، در عالم‌پس از مرگ مترقی تر و‌متعالی تر خواهد بود. ولی حضرت بهاءالله میفرمایند: کیفیت اینکه روح چیست و چگونه است ‌قابل درک برای انسان نیست. چون متعلق به عالم مادی نیست که با «حواس مادی» بشود کیفیت روح را درک‌کرد.

همچنین اعتقاد بهاییان بر اینست که بهشت همان جنت رضای الهی و قربیّت الهی است و جهنم دور شدن از این تقرب است.

بهشت و‌جهنم با خصوصیاتی مادی برای قبایل وحشی عربستان بیان شده که اینها رو یا با تهدید به آتش دوزخ یا وعده بهشتی پر از میوه و خوراکی های خوشمزه به یک صراطی مستقیم‌کنند. تصور کنید بعضی از این قبایل حتی دختران خود را زنده به‌گور میکردند، حال شما میخواهید اینها رو قانع کنید که «برای ارتقاع روح‌در عالم روحانی و تقرب به درگاه الهی، سعی کنید در این عالم انسانِ نیکی باشید و اعمال نیکو از جمله … انجام بدهید». قطعا احتمال اینکه مطیع بشن و انسان وار زندگی کنند زیاد نمیبود. باید اینها رو با چیزهایی که آرزویش رو داشتند در اون ریگزارهای سوزان مثل جویهای شیر و‌عسل و‌چشمه های سلسبیل و شراب ناب و حوریان باکره و غلامان سفید روی و غیره… این خوی وحشیگریشون رو‌تحت کنترل در میاوردن.

البته ما نمونه این انسانهایی رو که حقوق دیگران رو پایمال میکنند هنوز هم داریم، دیگه حسابش رو بکنید هزار و‌ چهار صد سال پیش اونهم در بین قبایل وحشی عربستان چه خبر بوده.


Hosham.nikbakht(https://t.me/bahai19)