حضرت عبدالبهاءدر(مكاتيب مباركه،ج٣،ص٣٥)
ميفرمايند :
در جهان و جهانيان به ديدۀ بينا نظر نما که تماشاگاه عظيم است .
افواج نفوس بينی که در ميدان سود و زيان دوانند و امواج بحر جنون بينی که از کلّ جهات ظاهر و عيان ؛ نعرهها بلند و ضوضاء و شورش و غوغاء واصل به سمع هر هوشمند .
نزاع و جدال بين هر توانگر و مستمند ؛ و جنگ به سيف و سنان و تير و کمان بين هر حقير و ارجمند .
افواج جنود از هر جهت صف حرب آراسته و آلات آتشفشان از هر سمت سمت ترتيب يافته .
سيوف بغضاء از مسافة بعيده شعشعۀ لامعهاش پديدار و سهام شحناء حدّت و برق ساطعش در شب يلدا خيرهبخش چشمها .
مقصد اين است که اسباب نزاع و جدال و جنگ و کفاح به اتمّ وجوه مهيّا و حاضر .
و از جهتی ملاحظه مينمائی که از هر کران آواز ساز و نواز است و نغمۀ چنگ و چغانه و ارغنون و ترانه و طرب و سرور و فرح و حبور است .
و از سمتی نظر کنی که نمايش آلايش و آرايش و زر و زيور اهل آفرينش و زينت و رونق زخارف و حطام و لطافت شئون فانيه خاک و رغام است .
و از طرفی مينگری فرياد آه و انين و ناله و حنين است فزع و جزع و شدّت فغان است که واصل به آسمان است و نحيب بکا و ضجيج مبتلا و صريخ بینوا و عويل غريق بحر بلاست .
و از سمتی احتراق فراق و اشتعال نار اشتياق و زبانه آتش اشواق است .
و از جهتی بنگری که جوش و خروش ملوک و وزرای بيهوش و دمدمه و معرکه افکار و اذکار سروران مدهوش و شوق و شور و تدبير و تغيير و تدمير و تعمير و تشهير و تشوير رؤسای ممالک و ديار است .
خلاصه چون به حقيقت و عاقبت و نتيجه و ثمر جميع معرکهها پی بری ، به عين يقين مشاهده کنی سراب بقيع است و شهدش سمّ نقيع .
ايّامی نگذرد مگر آن که جميع اين شئون کَأَنْ لم يکن گردد و فانی و غير موجود .
ولکن چون چشم از اين جهان تاريک بپوشی و نظر به بالا و عالم اعلی فکنی همه انوار بينی ، باقی و بر قرار بينی ، جاويد و پايدار بينی ، حقيقت اسرار بينی .
پس خوشا جان پاکی که به اين آلودگی و آسودگی جهان فانی دل نبسته ، بلکه به پاکی و آزادگی و بزرگواری جهان باقی تعلّق گرفته .
کانال تلگرام آئین بهائی
https://telegram.me/aeen_bahai