حضرت عبدالبهاء مثل اعلای دیانت بهائی

بیانات مبارکه حضرت عبدالبهاء

” نفوسی که رائحه محبّت جمال مبارک در مشام دارند از هیچ نفحه ای جز رائحه گلشن وفا استنشاق ننمایند “.
(ص ١٥٢ فضائل اخلاق )


حضرت عبدالبهاء میفرمایند :
“حزب اللّه ابداً در امور سیاسیّه مداخله نکنند . به نصّ قاطع ممنوعند و هر نفسی از این طائفه در امور سیاسی مداخله نماید دیگران از او دوری جویند بلکه تبری نمایند”.


” انسان از برای اصلاح عالَم آمده و باید لوجه اللّه بخدمت برادران خود قیام نماید ” .
( ص ١٦٦ ج ٧ مائده آسمانی )


” خدمت باحبّا خدمت بملکوت اللّه است و رعایت فقرا از تعالیم الهیّه ” ٠
( ص ٢٤ منتخباتی از مکاتیب حضرت عبدالبهاء )


” احبّای الهی باید در عالَم وجود رحمت ربّ ودود گردند و موهبت ملیک غیب و شهود و نظر بعصیان و طغیان ننمایند و نگاه بظلم و عدوان نکنند .
نظر را پاک نمایند و نوع بشر را برگ و شکوفه و ثمر و شجرِ ایجاد مشاهده کنند . همیشه باین فکر باشند که خیری بنفسی رسانند و محبّت و رعایتی و مودّت و اعانتی بنفسی نمایند .
دشمنی نبینند و بدخواهی نشمرند . جمیع مَنْ عَلَی الْارْض را دوست انگارند و اغیار را یار دانند و بیگانه را آشنا شمرند . بقیدی مقیّد نباشند بلکه از هر بندی آزاد گردند .
الیوم مقرّب درگاه کبریا نفْسی است که اهل جفا را جام وفا بخشد و اعدا را دُرّ عطا مبذول دارد هر ستمگرِ بیچاره را دستگیر شود و هر خصم لدود را یار ودود گردد .
اینست وصایای جمال مبارک اینست نصایح اسم اعظم ” ٠

( ص ٢٧٣ ج ٥ مائده آسمانی ١٢٩ )


” از مقتضای عبودیّت خلوص نیّت و فنا و محویّت است ” ٠
( ص ١٦٧ ج ٨ مکاتیب حضرت عبدالبهاء )


” محبّت کارهای عجیبه و عظیمه دارد نیّت خالص عمل خالص و ظهورات انقطاع و شؤونات آن کلّ از این مصدر است یعنی از محبّت صادر و ظاهر و باهر و مشهود ” (ص ٣٤٨ ج٤مائده آسمانی ط١٢٩)


حضرت عبدالبهاء می فرمایند:

همیشه ملتفت حال خود باش. ببین چه نقصی داری، کوشش نما تا آن را اصلاح کنی. چشم انسان هم کور است و هم ذرّه‌بین. کور است از دیدن نقائص خود. بینا و دور بین است در خطاهای دیگران.

بدائع الآثار، ج ٢، ص ٣١٠


” باید مدّعی محبّت الهی الیوم بجمیع شئون از دونش ممتاز باشد . قبول امر و اعتراف بحقّ محض ادّعا نبوده و نیست چنانچه جمیع ناس الیوم مدّعی این مقامند وَلکِنْ لِسَانُ الْعَظَمَةِ یَشْهَدُ بِکِذْبِهِم وَ افْتِرائِهِمْ وَ غُرُوْرِهِمْ وَ غَفْلَتِهِمْ وَ خِیَانَتِهِمْ .
ای دوستان خالصاً للّهِ حرکت نمائید و لِوَجْهِ اللّه تکلّم کنید . کلمه ای که للّه از سماء قلب حرکت نماید و از افق لسان اشراق کند البتّه مؤثّر خواهد بود .
از تأثیرات اعمال غافل نباشید لَعَمْرُ اللّهِ اگر نفسی به تأثیرات اعمال و اقوال طیّبه و خبیثه مطّلع شود ابداً بهیچ مکروهی التفات ننماید و جز خیر محض و معروف صرف از او ظاهر نشود ” . ( ص ٩-٢٨ فضائل اخلاق )


قسمتی از نطق مبارک حضرت عبدالبهاء پاريس ١٣ نوامبر ١٩١١ در منزلِ مبارک
اميدواريم در اين عصر نورانی اين تعصبها نماند ،نورانيت محبت عالم را روشن کند، فيض ملکوت اللّه احاطه نمايد، رحمت پروردگار شامل کل گردد، عالم انسانی از اين قيود آزادی يابد و متابعت سياست الهی کند.
زيرا سياست بشر ناقص است اما سياست الهی کامل است

ملاحظه کنيد جميع را خلق نموده و بجميع مهربان است و جميعرا از فيض عنايت خود بهره و نصيب ميدهد . ما بندهء خدا هستيم بنده بايد متابعت مولای خود را بجان و دل نمايد .
پس تضرّع و زاری و دعا بملکوت الهی کنيد ،تا اين ظلمات زائل شود و نورانيت
حقيقی جلوه نمايد
خطابات جلد۱


“بحرکت و آدابی قيام کنيد که جسم عالم را جان بخشيد و طفل صغير امکان را به مقام رشد و بلوغ رسانيد تا توانيد در هر محفلی شمع محبّت بر افروزيد و هر دلی را به نهايت رأقت ممنون و مسرور نمائيد بيگانگان را مانند خويش بنوازيد و اغيار را به مثابهٔ يار وفادار مهربان گرديد اگر نفسی جنگ جويد شما آشتی طلبيد و اگر کسی ضربتی بر جگرگاه زند شما مرهم بر زخم او بنهيد شماتت کند محبّت نمائيد ملامت کند ستايش فرمائيد سمّ قاتل دهد شهد فائق بخشيد به هلاکت اندازد شفای ابدی دهيد درد گردد درمان بشويد خار شود گل و ريحان گرديد شايد به سبب اين رفتار و گفتار اين جهان ظلمانی نورانی گردد و اين عالم خاکی آسمانی شود و اين زندان شيطانی ايوان رحمانی گردد جنگ و جدال بر افتد و محبّت و وفا در قطب عالم خيمه افرازد اين است نتائج وصايا و نصائح الهی و خلاصه تعاليم دور بهائی”

منتخباتى از مكاتيب حضرت عبدالبهاء جلد یک صص ۳۲-۳۳


طلوعی دیگر(Tlgrm.in/tolouidigar)