حضرت عبدالبهاء مثل اعلای دیانت بهائی

گزیده ای از بیانات حضرت عبدالبهاء

” من در سعی و کوششم که عالَم نساء را بعون و عنایت جمال مبارک چنان ترقّی دهم که کلّ حیران مانند یعنی د ر روحانیّت و فضائل و کمالات انسانیّت و معرفت . ممالک آمریکا که مهد حریّتِ نساء است هنوز نساء انجمن سیاسی ندارند زیرا بهم در میافتند . هنوز در مجلس امّت عضوی ندارند و همچنین جمال مبارک خطاب میفرمایند یا رجال بیت العدل . حال شما باید قدری سکون و قرار داشته باشید تا کار به حکمت پیش رود والّا چنان مغشوش و درهم شود که خود شما بگذارید و فرار نمائید . این طفل یک شبه ره صد ساله میرود…”
ص ٣٦ج ٧ مکاتیب حضرت عبدالبهاء


” ای اماء الرّحمن بکوشید تا چون مردان در این میدان چوگانی زنید و گوئی بربائید قسم بجمال قدم که جنود ملکوت ابهی چنان تایید نماید که در مضمار عرفان صفدر و صف شکن گردید و قوّت تأیید شما را برجال عالَم غالب گرداند “. ص ٨-٢١٧ ج ٧ مکاتیب حضرت عبدالبهاء


” الیوم سزاوار اماءاللّه اینست که به عصمت کبری و عفّت عظمی و ثبوت در دین اللّه و رسوخ در میثاق اللّه و نورانیّت قلب و روحانیّت صِرف و تذکّر دائمی و کمال حقیقی وحُسن اطوار و حلاوت گفتار و خوشی رفتار در بین نساء عالَم محشور گردند. امیدوار از فضل پروردگارم که اماءاللّه کلّ باین قمیص بدیع و ثوب جلیل ،هیکل وجود را بیارایند تا هریک از ملکوت تقدیس اِنَّ اللّهَ طَهَّرَکِ وَاصْطَفاکِ عَلَی نِساءِالْعَالَمِیْنَ () بگوش هوش بشنوند ” . ص ١-١٣٠ ج ٢ منتخبات مکاتیب حضرت عبدالبهاء (() از آیه ٤٢ سوره آل عمران )


” هواللّه تربیت نسوان اهمّ از تربیت رجال است زیرا نسوان چون تربیت یابند اطفال نیز د رحیات روحانی نشو و نما کنند . از آنجمله مادری چون در تبلیغ امراللّه بیان دلائل و براهین الهی آموزد جمیع اطفال خویش را نیز تربیت و تعلیم نماید”.
ص ١٨٩ ج ٧ مکاتیب


” ای خاک در کبریا رجولیّت و اُنوثیّت بجان است نه بجسم به دل است نه به گِل زیرا این دو صفت جسمانیش مجاز است و روحانیش حقیقت چه که ملاحظه میشود شخص ذکوری با هیکلی چون پیل بمثابه مور ذلیل حقیر و ضعیف و در پس پرده عفّت و عصمت اناثی در نهایت قوّت و قدرت . آن ذلیل نفْس و هوی و این عزیز عقل و نُهی آن گنهکار و این بزرگوار. پس واضح و آشکار گشت که مردی و فرزانگی به دل است نه بآب و گِل . چون چنین است بکوش تا مرد میدان عرفان گردی و کوکب نورانی آسمان ع ع “.
ص ١٠٠ ج ٧ مکاتیب


” تا مساوات تامّه بین ذکور و اناث در حقوق حاصل نشود عالم انسانی ترقیّات خارق العاده ننماید . زنان یک رکن مهمّ از دو رکن عظیمند و اوّل مربّی و معلّم انسانی زیرا معلّم اطفال خردسال مادرانند. آنان تأسیس اخلاق کنند و اطفال را تربیت نمایند “
ص ٢٣٥ پیام_ملکوت


“از جمله تعالیم حضرت بهاءاللّه وحدت نساء و رجال است که عالَم انسانی را دو بال است یک بال رجال و یک بال نساء تا دو بال متساوی نگردد مرغ پرواز ننماید. اگر یک بال ضعیف باشد پرواز ممکن نیست . تا عالَم نساء متساوی با عالَم رجال در تحصیل فضائل وکمالات نشود فلاح و نجاح چنانکه باید و شاید ممتنع و محال “.
از لوح مبارک در جواب جمعیت لاهای – ص ١٠٧ ج مکاتیب حضرت عبدالبهاء


حال وقت آنست که باعمال و افعال پردازيد و بنيان غفلت و خمودت و جمودت براندازيد
و بموجب تعاليم جمال مبارک در رفتار و کردار آيات هدی گرديد و بنطق فصيح و بليغ ترويج دين اللّه نمائيد و بجمال مبارک وفا نمائيد و جام صفا نوشيد و سر مست باده عشق گرديد و بال و پر بگشائيد و در اين اوج نامتناهی پرواز نمائيد اگر بدانيد در نزد عبدالبهاء چه قدر عزيزيد البتّه جام لبريز شويد و شورانگيز گرديد و مشکبيز شويد و باهتزاز آئيد و بصوت واحد غلغله در آفاق اندازيد و بنغمه واحد هلهله از طلوع نيّر اشراق جمال ابهی نمائيد و عليکم البهاء الابهی

مکاتیب ج ۳ ص ۲۹۶


حضرت عبدالبهاء این نکته را کاملاً روشن فرمودند که افراد، با هر ظرفیت و قابلیتی، کاملاً واجد شرایط برای تبلیغ امر مبارک، هر یک به شیوۀ خود، هستند. جان دیوید بوش، که از سویس به آمریکا آمده بود، احساس می‌کرد که نمی‌تواند ناطق باشد ، به جای آن جزوات و کتب را پخش می‌کرد.
حضرت عبدالبهاء او را تشویق فرمودند: “کارتان را خوب انجام می‌دهید؛ کارتان را بهتر از سخن گفتن و نطق کردن انجام می‌دهید. در مورد شما حرکت لبها یا سخنان نیستند که عمل می‌کنند؛ بلکه قلب شما است که سخن می‌گوید. در حضور شما سکوت سخن می‌گوید و نور می‌بخشد.”
ترجمه – عالم بهائی، ج۱۱، ص۴۹۱


بگوئيد ای ايرانيان هيچ ميدانيد که چه کوکبی از افق ايران طالع؟
ای ايرانيان هيچ ميدانيد که چه شجره مبارکی در ميان شما غرس شده؟
ای ايرانيان هيچ ميدانيد که چه بحری در ميان شما موج زده است؟
بيدار شويد بيدار شويد، تا به کی غافليد تا به کی خاموشيد تا به کی از اين موهبت بيخبريد؟
حالا ديگر وقت بيداری است وقت هوشياری است..

خطابات حضرت عبدالبهاء جلد ٣ ص ١٠٤


حضرت عبدالبهاء میفرمایند :
” در انسان دو مقام است یک مقام انسانیّت که تعلّق بعالم بالا دارد و فیض ربوبیّت است .
یک مقام حیوانیّت که تعلّق بعالم ناسوت دارد یعنی جنبه حیوانی .
مثلا غضب و شهوت و حرص و ظلم و جفا اینها از خصائص حیوانیست همینطور علْم و حلْم و وفا و جود و سخاء و عدل از فضائل عالم انسانی است ”
ص ٩٧ قسمت اول مجموعه خطابات حضرت عبدالبهاء


طلوعی دیگر(Tlgrm.in/tolouidigar)