حضرت عبدالبهاء مثل اعلای دیانت بهائی

عبدالبهاء و تولد انسان

نادر سعیدی

برابری و حقوق بشر

عبدالبهاء یکی از اصول و تعالیم بهاءالله را اصل حقوق بشر یا «حریت حقوق عمومیه افراد» می خواند و از برابری حقوق انسان به عنوان یکی از شالوده های جهان بینی بهاءالله سخن می گوید.

به عنوان مثال به سه بیان عبدالبهاء یکی در اروپا یکی در آمریکا و دیگری خطاب به ایرانیان توجه می کنیم:

«سادساً مساوات بین بشرست و اخوّت تامّ عدل چنین اقتضا نماید که حقوق نوع انسانی جمیعاً محفوظ و مصون ماند و حقوق عمومی یکسان باشد و این از لوازم ذاتیّهٔ هیئت اجتماعیّه است.» (پیام ملکوت، ص 30)

«تعلیم هفتم حضرت بهآءالله مساوات حقوق است جمیع بشر در نزد خدا یکسانند حقوقشان حقوق واحده امتیازی از برای نفسی نیست کل در تحت قانون الهی هستند مستثنائی نه در نزد حقّ امیر و فقیر یکسانند عزیز و حقیر مساوی.» ( پیام ملکوت، ص 126)

«آیا توسیع دایرۀ معارف و تشیید ارکان فنون و علوم نافعه و ترویج صنایع کامله از امور مضرّه است زیرا که افراد هیئت اجتماعیّه را از حیّز اسفل جهل به اعلی افق دانش و فضل متصاعد میفرماید و یا خود تأسیس قوانین عادلهٔ موافق احکام الهیّه که کافل سعادت بشریّه است و حقوق هیئت عمومیّه را در تحت صیانت قویّه محفوظ داشته این حرّیّت حقوق عمومیّهٔ افراد اهالی مباین و مغایر فلاح و نجاح است؟» (رساله مدنیه، صص ۲۱ – ۲۰)

بدین سان مفهوم حقوق بشر مفهومی جهان شمول می شود و از ورطهٔ یک قومیت یا ملیت یا جنسیت یا نژاد و یا مذهبِ بخصوص فراتر می رود، چرا که به گفتهٔ عبدالبهاء:

«عدل چنین اقتضا می نماید که حقوق نوع انسانی جمیعاً محفوظ و مصون ماند و حقوق عمومی یکسان باشد.»

آیین بهائی به گفتهٔ عبدالبهاء آیین حقوق بشر می شود و این امر به آن معناست که خشونت علیه انسان، چه به اسم سنت پرستی و جهالت مذهبی باشد، و چه به اسم تکنیک شقاوت و تنازع بقا و استعمار و مصرف گرایی متجدد، کاملاً نفی می گردد. حقوق بشر دیگر مفهومی معارض با خدا و دین و خرد نمی گردد، بلکه بالعکس محصول و نتیجهٔ منطقی خدا و دین و خرد شمرده می گردد.


کانال تلگرام حضرت عبدالبهاء مثل اعلای دیانت بهائی (https://t.me/HazrateAbdolbaha)