برنامهٔ جلسات دیانت بهائی

برنامه بعثت حضرت رب اعلی

حضرت عبدالبهاء می فرمایند: “امروز روز بسیار مبارکی است متبرک و متیمن است. طلوع انوار صبح هدی است و مبداء و منشاء امر الهی است. پرتو اشراق شمس حقیقت است. یوم نُفخ فی الصّور و نَقَر فی الناقور است. وقایع این یوم خیلی عظیم است، ولیکن حقیقتش نزد اهل بصیرت معلوم هرچند نزد خلق شرف این یوم مجهول است ولی نفخۀ اولی است….که از حقایق معنویه روح حیات اخذ گشته وجهان دل و جان مستعد نفخۀ ثانویه گردیده است که می فرماید:نسفخ فیه اخری…این نفخۀ ثانیه،ظهور جمالقدم مَن یظهره الله است”.
68 کتاب عهد اعلی ص

برنامه بعثت حضرت رب اعلی


برنامه بعثت حضرت رب اعلی

فهرست برنامه
1- مناجات شروع از آثار حضرت اعلی
2- منتخباتی از آثار مبارکه حضرت اعلی
3 -ذکر دسته جمعی “هل من مفرج غیرالله… 5 بار
4- لوح مبارک حضرت بهاء الله –
5 – حضرت باب
6 – برنامه محلی
تنفس
7- منتخباتی از آثار مبارکه حضرت اعلی
8 – سپیده دم روزی نو
9 – عید آمد
10 – مقام حضرت اعلی
11 – برنامه محلی
12- مناجات خاتمه
دوستان روحانی با تقدیم تحیات امنع ابهی و با تبریک به مناسبت فرارسیدن عید بعثت حضرت رب اعلی یاران عزیز برنامه تقدیمی که برای برگزاری در جلسۀ عید پیشنهاد میگردد کوتاه بوده وقصد دارد فضای مناسبی برای الفت و محبت بیشتر ازطریق اجرای برنامه های محلی اعم از صرف شام در کنار یکدیگر، بهره مندی از فضای باغ ،موسیقی،مسابقه، دیدن فیلمهای موجود در خصوص حیات و رسالت حضرت اعلی و…فراهم سازد بدیهی است که شما عزیزان می توانیدبا مشورت با سائرین در این خصوص برنامه ریزی فرمائید امیدواریم لحظاتی ناب و روحانی پیش رو داشته باشید.

1-مناجات شروع

سُبحانَکَ اللّهُمّ انَّکَ انْتَ رُبنا تَعلَمُ ما فی السَّموات و ما فی الارض فَاَنزِلْ عَلَینا رحمةً مِن عِندِکَ انَّکَ انْتَ خیرُالراحمین. سُبحانَکَ اللّهمَّ قَدِّر لنا مِن عِندک ما تَفْرَغُ بهِ قلوب عبادِکَ المُخلِصین. سُبحانَکَ اللّهُمّ انَّکَ انْتَ مُبدِعُ السّمواتِ والا رض و ما بْینَهُما و انَّکَ انْتَ المَلِکُ القُدُّوسُ العزیز الحَکیم . سُبحانَکَ اللّهُمّ فَاَنْزِلْ عَلَی اَّلذینَ آمَنوا بالله و آیاِتهِ نصرًا عزیزًا مِن عِندک لَیظْهَرَنَّهُ علی الناس کلهّم اجْمَعین.
منتخباتی از آثار حضرت نقطه اولی ص 125

توئی پاک و مقدّس ای پروردگار من. بدرستی که تو پروردگار ما هستی که آ گاهی بر هر آنچه در آسمانها و زمین است. پس بر ما رحمتی از جانب خود نازل کن بدرستی که تو بهترین رحم کننده هستی. توئی پاک و مقدّس ای پروردگار من مقدّر کن از جانب خودت برای ما آنچه را که قلوب بندگان مخلص تو به آن آرامش می یابند. توئی پاک و مقدّس ای پروردگار من .بدرستی که تو آفریننده آسمانها و زمین و آنچه در میان آن دو است، هستی. و بدرستی که تو پادشاه مقدس و عزیز و صاحب حکمتی. توئی پاک و مقدّس ای پروردگار من پس بر کسانی که ایمان به خداوند و آیات او آورده اند غلبه وپیروزی پر قوتی ازجانب خودت نازل کن تا آن را بر همگی مردمان حتماً ظاهر سازند.

2- منتخباتی از آثار مبارکه حضرت اعلی

“اگر نفسی نفسی را هدایت نماید بهتر است از برای او از اینکه مالك شود ما علی الارض کلاًّ را زیرا که اگر هدایت نمود آن نفس را تا آنکه آن نفس در ظلّ شجره توحید است رحمت خداوند بهر دو میرسد و الاّ تملك ما علی الارض در حین موت از او منقطع میگردد ولی سبیل هدایت از روی حبّ و رأفت بوده نه شدّت وسطوت هذا سنّة الله من قبل ومن بعد یدخل من یشاء فی رحمته انّه ولیّ کریم وهیچ جنّتی اعظم تر از برای هیچ نفسی نیست که در حین ظهور الله ادراك نماید او را وآیات او را بشنود وایمان آورد وبلقاء او که لقاء الله است فائز گردد و در رضای او که بحر محیط بر رضوان است سیر نماید وبآلاء جنّت فردانّیت متلذّذ گردد .”
منتخبات آیات از آثار نقطه اولی ص 28

“خداوند شاهد است که مرا علمی نبود زیرا که در تجارت پرورش نمودم در سنه ستّین قلب مرا مملوّ از آیات محکمه وعلوم متقنه حضرت حجّة الله علیه السّلام فرمود تا آنکه ظاهر کردم در آن سنه امر مستور را ورکن مخزون را بشأنی که از برای احدی حجّتی باقی نماند.”
منتخبات آیات از آثار نقطه اولی ص 8

4- لوح مبارک حضرت بهاء الله

” ای عاشقان جمال ذوالجمال و ای والهان هوای قرب ذوالجلال، هنگام قرب و وصال است نه موقع ذکر و جدال. اگر صادقید معشوق چون صبح صادق ظاهر و لائح و هویداست. از خود و غیر خود بلکه از نیستی و هستی و نور و ظلمت و ذّلت و عزّت از همه بپردازید و از نقوش و اوهام و خیال دل بردارید و پاک و مقدّس در این فضای روحانی و ظلّ تجلّیات قدس صمدانی با قلب نورانی بخرامید. ای دوستان، خمر باقی جاری و ای مشتاقان، جمال جانان بی نقاب و حجاب و ای یاران، نار سینای عشق در جلوه و لمعان. از ثقل حبّ دنیا و توجّه بآن خفیف شده چون طیور منیر عرشی در هوای رضوان الهی پرواز کنید و آهنگ آشیان لایزالی نمائید.”
آیات الهی جلد 1 ص 309

5 – حضرت باب

باب جوانی بود تاجر از سلاله طاهره. در سنهء هزار و دویست و سی و پنج، روز اّول محرّم متوّلد و چون بعد از چند سال والدش سّید محمّد رضا فوت شد، در شیراز در آغوش خالش میرزا سّید علی تاجر پرورش یافته، بعد از بلوغ در بوشهر، اّول بشراکت خال و بعد مستقّلاً به تجارت مشغول بوده و به حسب آنچه از او مشهود بود مشهور به تدّین و تعّبد و صلاح و تقوی و باین صفات منظور نظر ناس بوده و درسنه هزار و دویست و شصت در سنّ بیست و پنج در شیراز در روش و حرکت و اطوار و حالات او آثاری نمودار شد که آشکار گردید شوری در سر و پروازی دیگر در زیر پر دارد. آغاز گفتار نمود و مقام بابّیت اظهار و از کلمه بابّیت مراد او چنان بود که من واسطه فیوضات از شخص بزرگواری هستم که هنوز در پس پردهء عزّت است و دارندهء کمالات بی حصر و حدّ، به اراده او متحرّکم و به حبل و لایش متمسّک . و در نخستین کتابی که در تفسیر سورهء یوسف مرقوم نموده، در جمیع مواضع آن خطابهائی به آن شخص غایب که از او مستفید و مستفیض بوده، نموده و استمداد در تمهید مبادی خویش جسته و تمنّای فدای جان در سبیل محّبتش نموده،
مقاله شخص سیاح ص 1

7- منتخبات آثار مبارکه حضرت اعلی

در ظهور نقطه بیان مشاهده کن عبادی هستند که هر شب تا صبح بذکر خدا مشغولند ولی شمس حقیقت قریب بارتفاع گشته در سماء ظهور وهنوز آنها از سر سجّاده خ ود حرکت ننموده واگر آیات بدیعه بر آن خوانده شود میگوید مرا از ذکر خدا باز مدار ای محتجب تو ذکر خدا را میکنی واز کسی که این ذکر را تجلّی در تو نموده چرا محتجبی اگر قبل نازل نفرموده بود فاذکروا الله کجا تو میدانستی که ذکرکنی وکجا میکردی بدانکه اگر ذکر کنی من یظهره الله را آنوقت ذکر کرد ه خدا را وهمچنین اگر آیات بیان را بشنوی وتصدیق کنی آنوقت آیات خدا ترا نفع میدهد والاّ چه ثمر در حقّ تو از اّول عمر تا آخر عمر یك سجده کن وهمه را بذکر الله بگذران ولی مؤمن مباش بمظهر آن ظهور ببین نفع می بخشد ترا ولی اگر شناسی او را وعارف شوی بحقّ او وبگوید قبول کردم کلّ عمر تو را در ذکر خود هر آینه ذاکر بودۀ او را بمنتهای ذکر زیرا که تو عمل میکنی از برای آنکه خدا قبول کند وقبولی خداوند ظاهر نمیگردد الاّ بقبولی ظاهر بظهور.
منتخبات آیات از آثار نقطه اولی ص 30
آنچه انسان تمنا دارد از خیر دنیا وآخرت نزد من است واگر کشف حجب شود محبوب کلّ منم واحدی مرا منکر نخواهد شد ولی این ذکرعجب نیاورد حضرتت را بلکه مؤمن موحّد که ناظر بخداوند است ما سوی را عدم بحت می بیند وقسم بحقّ که بقدر خردلی تمنّای مال ازآن حضرت ندارم ومالك شدن دنیا وآخرت را شرك محض میدانم زیرا که سزاوار نیست که موحّد غیر را نظر نماید چه جای آنکه مالك شود او را وبیقین میدانم که مالکم کلّ موجود ومفقود را بتملیك حيّ معبود.

8 – سپیده دم روزی نو

شب 23 ماه مه از سال 1844 میلادی مطابق پنجم جمادی الاولای سنه 1260 هجری طلیع ه روز جدیدی در تاریخ بشریّت است. فجر دیانتی تازه که باید بنیادگذار مدنّیتی بی سابقه گردد، مدنّیتی جهان شمول که متکی بر صلح عمومی و وحدت عالم انسانی و شرف اخلاقی و منقبت روحانی خواهد بود. آئین نوینی که در آن شب نورانی تولد یافت بعد از ظهور اسلام مهمترین نهضت روحانی بود که به ناگهان جامعه ایرانی را از پایه و بن تکان داد و بیکباره خواب جهل و غفلت مردمان را برهم زد . همچنان که گفته اند و نوشته اند جماعات کثیری از خواص و عوام، از اعالی و ادانی به امر جدید سرسپردند و در راه آن جان دادند و جماعات بیشتری از قشریان و مریدان آنان فریاد اعتراض و بانگ عداوت برآوردند و در نتیجه چنان شور و نشوری در سراسر ایران زمین پدیدار شد که گوئی قیامت کبری به ظاهر ظاهر نیز تحقق یافته است . آئین حضرت باب آئین سنت شکنی بود، آئینی معطوف به رفع اوهام و خرافات و اعتقادات بی پایه و واهی. در برابر قشریانی که انتظار قیامت صوری را می کشیدند آن حضرت از رستاخیز روحانی سخن به میان آوردند، در حالی که عامه مسلمانان قائمی را منتظر بودند که در راه دین مبین بجنگد و خونها بخاک افشاند موعود جدید در خلعت مظلومیت ظاهر شده بود و در همه احیان دم از روز نو و امر نو می زد.در زمانی که عامه خلق به رسوم و آداب کهنه چون حجاب و خانه نشینی زن خو گرفته بودند به نفوذ و تأثیر آئین جدید شیرزنی چون طاهره برپاخاست و بیک حرکت پرده از چهره نسوان برگرفت و آنان را در صف مقدم سالکان و مبارزان طریق حقیقت قرار داد. از این رو نباید حیرت کرد که بسیاری از شرق شناسان که در نیمه قرن نوزدهم و آغاز قرن بیستم بسوی جامعه انحطاط یافت ه ایران نگریستند نهضت باب را یگانه امید رستگاری آن سرزمین دانستند .
پیام بهائی شماره 138

9- عید آمد

اثر حضرت طاهره (قرةالعین)

عید آمد عید آمد این عید مبارک باد     مبعوث جدید آمد این عید مبارک باد
شد عید خداوندی باشید به خرسندی     کزچرخ نوید آمد این عید مبارک باد
این عید سعید آمد از خلد پدید آمد    ایام وحید آمد این عید مبارک باد
هان طرز دگر سازم این عید سعیدآمد    انوار خداوندی از پرده پدید آمد
ای عید مبارک پی، ها نَحنُ هَنیئاً لک*    خلقی بوجودت حی، ها نَحنُ هَنیئاً لک
وه وه طربست امروز، سرّعجبست امروز    دل درطربست امروز، ها نَحنُ هَنیئاً لک

پیام بهائی شماره 126ص 17
ها نَحنُ هَنیئاً لک: نوش جانت

10- مقام حضرت اعلی

… مقام حضرت اعلی مقام مبشریّت است و از آن گذشته مقام مظهریت. هیکل مبارک به ما دستور می دهند که دربارۀ مقام حضرت اعلی احباء نباید تنها مقام این بزرگوار را محصور کنند به مقام تبشیر، درست است که حضرت نقطه اولی بشارت به ظهور جمالقدم داده اما در عین حال رتبۀ مظهریت دارد، صاحب وحی است، صاحب شرع جدید است، آیات الهیه از جهان غیب بر قلب مقدّسش نازل می شود و رتبۀ رسالت الهیه دارد. به علاوۀ رتبۀ مظهریت که مظهر ربوبیت کبراست دارای یک شأن خاص دیگری هم هست که او بشارت دادن به ظهور جمال قدم و اسم اعظم است.
کتاب یادگار ص 206 (از تقریرات جناب اشراق خاوری)

مناجات خاتمه

هواللّه
ای پروردگار، این جوهرِ ابرار را یار و یاور باش، کامکار کن بزرگوار نما، همواره مَشام از نَفَحاتِ قُدس مُعَطّر کن و در دو جهان روی منوّر نما و خوی مُعَنَبر. توئی دهنده و بخشنده و توانا. ع ع
مناجاتهای چاپ آلمان ص49