برنامهٔ جلسات دیانت بهائی

برنامه محلی ضیافت شهرالعزة ۱۷۸ بدیع از گروه «تألیف»

عنوان این قسمت:
«نگاهبان طبیعت باشیم»

گروه تألیف برنامه ضیافت این ماه بیانی را با موضوعی که اهمیت بسیار برای جامعه بشری دارد منتشر کرده اند و طبق معمول هر بار برنامه شامل الواح و مناجات و بیانات مبارکه و شعر و حکایت و قسمت سرگرمی و …می باشد.

اما موضوع جالب این ماه:
طبیعت و اینکه ما انسان ها باید نگاهبان این طبیعت باشیم.

دیر زمانیست که بشر هر بلا و مصیبت و زیانی که از دستش برآمده، بر سر طبیعت آورده‌ است. پیکر زیست‌بوم جهان زخم خورده از ویرانگری‌های آدمی است. به هر جا که بنگریم دستِ آسیب‌زای آدمی را می‌بینیم؛ از نابودی جنگل‌ها و آلوده کردن زیست‌بوم گرفته تا آلاینده‌هایی که راه تنفس طبیعت را بریده‌اند. به پیرامون خود نگاه کنیم؛ جایی هست که نشان و اثری از دست‌های ویرانگر آدمی نبینیم؟ پس اندیشه‌ی ناروایی نیست اگر بگوییم زمان آن رسیده که به طبیعت توجه کرده و نگاهبان آن باشیم.
در آثار امری به این مهم توجه بسیار می بینیم و بیاناتی در این مورد نازل شده است.

در لوح حکمت از آثار قلم اعلی می فرمایند:
قل انّ الطّبيعةَ بکينونتها مظهر اسمی المبتعث و المکوّن و قد تختلف ظهوراتها بسبب من الاسباب و فی اختلافها لآيات للمُتفرّسين و هی الارادة و ظهورها فی رتبة الإمکان بنفس الامکان و انّها لتقدير من مقدّر عليم…(۱)

مضمون بیان مبارک به فارسی چنین است:
بگو همانا طبیعت به ذات و حقیقتش مظهر اسم من است که برانگیزاننده و ایجاد کننده است و ظهوراتش به سبب و اسباب مختلفه متفاوت می گردد و در این تفاوت نشانه هایی است برای کسانی که جستجوگرند و آن عبارت است از اراده و ظهور آن در رتبه امکان به وسیله خود عالم امکان و همانا آن البته مقدر شده است از جانب خداوند حکم کننده دانا.

و حضرت ولی امرالله می فرمایند:
تزلزل شدید در توازن عالم اضطراب عظیمی که ارکان جهان را مرتعش خواهد ساخت. تحول و تغییر کلی در جامعه بشری؛…. مسمومیت هوای ارض، این حوادث و وقایع هولناک علائم و آثاری است که منادی و یا هم عنان مصیبت عظیمی خواهد بود… (۲)

در قسمتی دیگر به معرفی کتاب «زیر آسمان سفید» نوشته «الیزابت کولبرت» (۳) پرداخته شده و نقلی از ریچل کارسون، فعال محیط زیست آورده شده که می گوید: («کنترل طبیعت” عبارتی است برآمده از تکبر، زاده ی فلسفه و زیست شناسی عصر نئاندرتال است، یعنی زمانی که تصور میشد طبیعت به خاطر راحتی بشر وجود دارد.) در حقیقت آسایش طلبی ما بر سرعت ویرانی طبیعت افزوده است.

برای دسترسی به برنامه کامل محلی ضیافت به پی دی اف زیر مراجعه فرمایید.
https://drive.google.com/file/d/1GAquHtpky6bQ-qQq1RfbmlihpR_EZF1k

۱- https://reference.bahai.org/fa/t/b/TB/tb-9.html

۲- ترجمه- مکتوب ۲۴ نوامبر ۱۹۳۱ از طرف حضرت ولی امرالله به محفل روحانی ملی امریکا)

۳- https://www.aasoo.org/fa/books/3391

فایل صوتی همراه ذکر انتخابی گروه تألیف برای قسمت دعای دسته جمعی برنامه این ماه بدیع می باشد.
” پروردگارا مهربانا پادشاها دادرسا
حمد و ثنا و شکر و بهاء تو را سزاست.”


کانال تلگرام طلوع کرمل (https://t.me/tolo_e_carmel)