مؤسسات آموزشی دیانت بهائی

بهائیان و مشارکتهای مدنی و اجتماعی

گزیده ای از پیام های بیت العدل اعظم:

این اصل که مستلزم اجتناب کامل از هر گونه فعّالیّت سیاسی حزبی است باید اکیداً و با نهایت دقّت رعایت گردد. امّا با بسط و توسعۀ اجتماع و فرایند‌های سیاسی آن از یک طرف و رشد جامعۀ بهائی از طرف دیگر، تعامل میان این دو به نحو فزاینده‌ای پیچیده‌ می‌شود. بیت العدل اعظم ره‌نمود‌های لازم را در مورد اجرای این اصل به مرور زمان و به فراخور اوضاع، ارائه خواهند داد.

واژۀ “سیاست” معانی وسیعی را در بر می‌گیرد و در نتیجه بسیار مهم است که بین فعّالیّت‌های سیاسی حزبی و گفتمان‌ها و اقداماتی که هدف آنها کمک به تحوّلات سازندۀ اجتماعی است تفاوت‌ قائل شد. در حالی که فعّالیّت‌های سیاسی حزبی نهی گردیده، شرکت در گفتمان‌های سازنده امر شده است. در حقیقت تقلیب اجتماع یکی از اهداف اصلی جامعۀ بهائی است. رسالۀ مدنیّۀ حضرت عبدالبهاء تعهّد دیانت بهائی به پیشبرد تحوّل اجتماعی بدون دخالت در سیاست حزبی را به خوبی نشان می‌دهد.

هنگامی که جامعۀ بهائی کوچک بود کمک آن در جهت رفاه اجتماعی طبعاً محدود بود. در سال 1983 میلادی بیت العدل اعظم اعلان فرمودند که رشد دیانت بهائی نیاز به مشارکت بیشتری را در امور اجتماعی ایجاد نموده است. بهائیان به نحوی منظّم‌تر شروع به انجام فعّالیّت‌هایی با درجات مختلفی از پیچیدگی در امور اقتصادی و اجتماعی نمودند. مجهوداتی که به تحوّل و تقلیب اجتماعی کمک می‌کند هم‌چنین شامل شرکت در گفتمان‌های عمومی در زمینۀ مسائل مهمّ جامعۀ بشری مانند صلح، از بین بردن انواع تعصّبات، تواندهی اخلاقی به جوانان و ترویج عدالت می‌باشد. این دو نوع فعّالیّت‌‌ در 25 سال گذشته مستمرّاً افزایش یافته است و در آینده نیز نفوذ و گسترش آنها افزون‌تر خواهد شد. (23 دسامبر 2008)


کانال تلگرام پیام های بیت العدل اعظم (https://t.me/beitol_adl)