مؤسسات آموزشی دیانت بهائی

معرفی موسسه روحی

بهائیان در سراسر جهان مشغول فعّالیّت در یک فرایند یادگیری هستند. این اشتغال به آنان کمک می‌کند تا قابلیّت لازم را برای بکاربستن تعالیم حضرت بهاءالله در تقلیب اجتماع پیدا کنند. مؤسّسۀ روحی برای کمک به این فرایند یادگیری، اقدامات و تحقیقاتی در میادین عمل انجام می‌دهد تا برنامه‌ها و موادّی فراهم سازد که قابلیّت افراد و جوامع را برای خدمت به نوع بشر افزایش دهد. همانطور که در عبارات زیر به نقل از پیام بیت‌العدل اعظم، هیئت بین‌المللی رهبری آئین بهائی، توصیف شده است، افزایش چنین قابلیّتی در افراد را می‌توان به پیمودن یک مسیر خدمت تشبیه نمود.

در این سایت اطلاعاتی در بارۀ برنامه‌های خود به همراه سوابق تاریخی و علم تعلیم و تربیتی که زیربنای ایجاد این برنامه‌ها است ارائه میدهیم. برای کسانی که نگرانِ آیندۀ نوع بشر و مشتاق بهبود وضع جهاناند ، ما در اینجا اوّلین سه کتاب از دوره‌های متسلسل اصلی خود: تفکّر در بارۀ روح انسان، قیام به خدمت، و آموزش کلاسهای کودکان، سال یک را در دسترس قرارمیدهیم. ازهمه دعوت می شود که آنها را مطالعه کنند و محتوای آنها را با چند نفر از دوستانشان مورد بحث قرار دهند.

مؤسّسۀ روحی
٣١ مارس ٢٠٢١

https://ruhi.org/?lang=Persian


طرح روحی

نگارنده: آرام
چهارم اکتبر ۲۰۲۱

میتوان گفت که طرح روحی یکی از مهمترین، به روزترین، علمی ترین و اخلاقی و انسانی ترین طرح های توسعه اجتماعی در جهان است که توسط جامعه جهانی بهائی و با هدایت و راهنمایی مرتب و روشمند بیت العدل اعظم الهی و با در اختیار گذاشتن مستمر تجربیات جهانی به تمام افراد و جوامع محلی در تمام کشورهای دنیا در حال انجام و تجربه است.

هدف این طرح بین المللی که محدود به هیچ ملیت و نژاد و دینی نیست، آموزش کودکان و نوجوانان و جوانان در جهت ورود به میدان عمل در ارتباط با رفع مشکلات اخلاقی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و بطور کلی ایفای نقش هر فرد در جهت جامعه سازی و آموزش تفکر خلاقانه و یادگیری تفکر سیستماتیک برای حل مشکلات اجتماعی در این جهان گسترده و پیوسته به هم است. به عبارت ساده تر هدف این طرح این است که تمام انسانها در ساختن و اصلاح جامعه ی خود در همه ی زمینه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی بتوانند نقش مثبت و سازنده ای ایفا نمایند و هدف و مقصدشان خدمت به کل نوع بشر باشد.

دنیای امروز با فساد روزافزون و سیستماتیک و مشکلاتی بسیار پیچیده و متنوع روبروست و اگر انسانها نیاموزند که باید برای اصلاح آن قدم مثبتی بردارند در آینده ای نه چندان دور گرفتار بلایا و نابسامانیهای گسترده اجتماعی خواهیم بود.

اینکه افراد منتظر بمانند که فقط دولتها به حل مشکلات بپردازند آن هم در دنیایی که اغلب دولتها خود گرفتار زد و بند و فساد و مافیا هستند، تفکری ساده اندیشانه است و تنها راه برای رفع معضلات پیچیده اجتماعی و اصلاح عالم این است که کودکان از همان کودکی با روحیات اخلاقی و تفکرات متعالی و روحیه ی خدمت به نوع بشر و کسب مهارت در زمینه ی خدمات اجتماعی از سطوح ساده تا پیچیده تر پرورش یابند و افرادی دارای خلوص نیت و خادم نوع بشر و صادق و امین تربیت شوند.

چنین روشی میتواند آینده ی اجتماع را در برابر مفاسد گوناگون تضمین نماید و در نتیجه در آینده، هر کسی در هر منصبی به خدمت و وظیفه ای منصوب گردد با تفکر خدمت به رفاه و حفظ حقوق کلیه ی انسانها در نهایت صداقت و بلندیِ همت و خلوص نیت به کار و تلاش مشغول گردد و اجازه ندهد که منافع دنیوی خود و یا افراد دارای فساد، سرنوشت جوامع مختلف بشری را چنانچه امروز میبینیم مورد تجاوز و ستم قرار دهد. این درست ترین و ریشه ای ترین نوع تحول ساختاری جامعه در جهت مثبت است که مانند انقلابات مقطعی زود بازده ولی نه چندان ثمربخش نیست بلکه بلند مدت اما پرحاصل و اساسی است.

خوشبختانه جامعهٔ بهائی در این زمینه موفقیتهای بسیار خوبی را در تمام کشورها و جوامع محلی کسب کرده است.