مؤسسات آموزشی دیانت بهائی

ژوئن ۱۹۶۸ میلادی (۱۳۴۷ ه.ش) تأسیس مؤسسه مشاورین توسط بیت العدل اعظم

«…صیانت این آیین نازنین، حفظ سلامت روحانی جوامع بهائی، نشاطِ ایمان فرد فردِ اعضای جامعه، انجام وظیفۀ صحیح تشکیلات اداری امری که با زحمت فراوان تأسیس شده‌اند، به ثمر رساندن مشروعات بهائی در سراسر جهان، تحقّق مقدّرات غائیۀ شریعۀ الهیّه، همه و همه مستقیماً منوط به اجرای شایستۀ مسئولیّت‌های سنگینی است که اکنون بر شانۀ اعضای این دو مؤسّسه «مشاورین و محافل روحانی» قرار دارد…. (ترجمه)(۱)

«مؤسسۀ مشاورین توسط بیت العدل اعظم در سال ۱۳۴۷ ه.ش. (۱۹۶۸میلادی) تأسیس گردید. اعضای این مؤسسه که هیچ‌گونه اختیار تقنینی، اجرایی و قضایی ندارند، علاوه بر راهنمایی محافل روحانی، مشوق اقدام هستند، ابتکارات فردی را ترویج می‌دهند و یادگیری در جامعۀ بهائی به عنوان یک کل را ارتقاء می‌بخشند. مؤسسۀ مشاورین، نقش حیاتی در پیشبرد منافع آئین بهائی ایفا می‌کند و بر حیات جامعۀ بهائی از تودۀ مردم تا سطح بین‌المللی تأثیر می‌گذارد.»(۲)

نظم اداری مورد نظر حضرت بهاءالله مقاصد الهی خود را از طریق سیستمی از مؤسّسات که هر یک حوزۀ عمل مشخّص خود را دار است تحقّق می‌بخشد. بیت العدل اعظم هیئت حاکمۀ مرکزیِ این نظم می‌باشد که دستورالعملش آثار نازلۀ حضرت بهاءالله و تبیینات و توضیحات حضرت عبدالبهاء و حضرت ولیّ‌امرالله است. تحت هدایت بیت العدل اعظم اختیارات امور قانون‌گذاری، اجرایی و قضایی جامعۀ بهائی توسّط محافل روحانی محلّی و ملّی اِعمال می‌گردد. این اختیارات هم‌چنين در حدودی که به آنها محول گرديده توسّط شوراهای منطقه‌ای، لجنات و سایر هیئت‌هایی که توسّط این مؤسسات تأسیس می‌شود اِعمال می‌گردد.
اختیارات مؤسّسات انتخابی در اخذ تصمیمات لازم الاجرا برای جامعه، با نفوذ روحانی و اخلاقی و فکری‌ای همراه است که نظم اداری هم بر حیات مؤمنین و هم بر کار مؤسّسات امری اِعمال می‌دارد. این نفوذ از طریق خدمات نفوس منتصب به مقام رفیع مشاور و معاونین آنان خصوصیّت ویژه‌ای می‌یابد. مشاورین قارّه‌ای و اعضای هیئت‌های معاونت و مساعدین آنان علی‌الخصوص مسئول انجام وظایفی مربوط به صیانت و ترویج امر الله هستند. مشاورین قارّه‌ای در اجرای وظایف خویش در ظلّ هدایت دارالتّبلیغ بین‌المللی عمل می‌کنند که حوزۀ اختياراتش جهانی است و در ارتباط نزدیک با بیت العدل اعظم انجام وظیفه می‌کند….

مشاورین و اعضای هیئت معاونت با فراغت از مسئولیّت‌های اداری‌ محوّله به مؤسّسات انتخابی، قادرند قوای خویش را متمرکز در تشویق و ترغیب احبّا و تشکیلات امری و جوامع بهائی به تمسّک به اصول نمایند.درک مشاورین و معاونین از تعالیم الهی همراه با تدابیری که زاییدۀ تجربیّات حاصله از اشتغال آنان به جنبه‌های متعدّد فعّاليّتهای امری است ایشان را به خصوص برای ارائه اندرزهای مفید برای کار نهاد‌های انتخابی واجد شرایط میسازد. به علاوه، این واقعیّت که این نفوس منتصبه حائز مقامی بالاتر از محافل روحانی هستند تضمین میکند که کاملاً در جریان امور قرار گیرند و محافل روحانی به پیشنهادات و توصیه‌های آنان توجّهی شایسته‌ مبذول ‌دارند…(۳)

منابع:

(۱)-بیانات حضرت ولیّ عزیز امر الله، در تلگراف مورّخ ۴ ژوئن ١٩۵٧ به زبان انگلیسی

(۲)-برای متن کامل به لینک زیر توجه فرمایید:
https://www.bahai.org/fa/beliefs/essential-relationships/administrative-order/institution-counsellors

(۳)-پیام بیت العدل اعظم الهی، ژانویه ٢٠٠١(هیئت بین‌المللی ترجمه به زبان فارسی)

دوستان گرامی برای مطالعه بیشتر در زمینه وظائف هیئت مشاورین قاره ایی به ارکان نظم بدیع صفحات ۱۲۱ و ۱۳۱ با لینک زیر مراجعه فرمایید:
http://www.bahailib.com/pdf/633.pdf

ایادیان امرالله، اعضای بیت العدل و مشاورین قاره در حیفا

کانال طلوع کرمل (https://t.me/Tolo_E_Carmel)