حکایات امری و خاطرات مسجونین

تشبیه شمس حقیقت

میرزا محمد علی خان بهائی در روزهای نخست ایمان که بعد از مطالعه کتاب ایقان بود به علت پا درد و جراحی در بیمارستان کنار یک کشیش پروتستان بستری بود .

ایندو در صدد بودند که دیگری را تبلیغ کنند. کشیش مسیحی سوال کرده بود که چرا در آثار بهائی مظاهر الهی به خورشید تشبیه شده اند .
میرزا محمد علی خان و دیگران که برای عیادت آمده بودند پاسخی گفتند ولی کشیش قانع نشد تا اینکه استاد حسین نعلبند کاشانی برای عیادت آمد .میرزا محمد علی خان او را نمی شناخت و دیگر احباء هم که این را نمی دانستند او را معرفی نکرده و فقط جائی برای نشستن به او تعارف می کنند .
استاد حسین نعلبند جلوس می کند و حاضرین موضوع را برای او تعریف می کنند .او اجازه می خواهد که توضیحی بدهد و با لهجه کاشانی در خصوص علل تشبیه مظهر الهی به شمس توضیح می دهد .او می گوید خورشید دارای ده صفت است پنج صفت در جرم خورشید است و پنج صفت در نور خورشید است. صفات جرم خورشید عبارتند از : جاذبه ، دافعه ، احاطه ، دوام ، استقرار و صفات نور خورشید عبارتند از : روشنائی ، حرارت ، اثر ، نفوذ ، تربیت .
او ادامه می دهد که اگر با دقت بنگریم پیامبران الهی نیز دارای این صفات هستند .جسم ایشان مانند جرم خورشید جذاب، دافع، محاط، مداوم و مستقر هستند . روح و دین ایشان مانند نور خورشید روشنائی بخش، با حرارت ،موثر ،با نفوذ و تربیت کننده هستند .
جناب کشیش با چشمانی پر اشک اظهار ایمان می کند و می گوید عمری را در مطالعه کتب قدیمی تلف کرده است.


کانال رشح عماء( @RAsllhAmA )