برنامهٔ جلسات دیانت بهائی

جامهٔ خوف و صمت و سکون را به نطق و بیان و اطمینان و اهتزاز تبدیل نمائید

دوستان و همراهان روحانی
الله ابهی

همانطور که مستحضر می باشید در پیام رضوان 2019 بیت العدل اعظم الهی می فرمایند:
“شرایط و خصوصیّات رشد طبیعتاً از محل تا محل بسیار متفاوت است. امّا با جدّ و جهد منظّم، همه میتوانند مشارکت بیش از پیش
مؤثّری در این فعّالیّتها داشته باشند. “


جامهٔ خوف و صمت و سکون را به نطق و بیان و اطمینان و اهتزاز تبدیل نمائید


در این برنامه که به صورت پیشنهادی تقدیم میگردد با تکیه بر این حقیقت که به فرموده بیت العدل اعظم الهی همه ما میتوانیم در
انجام فعالیتهای تبلیغی نقش مؤثری داشته باشیم،بر آن هستیم که از خلال آثار مبارکه موانعی که در این مسیر میتواند هریک از مارا
از طی طریق باز دارد مورد بررسی قرار داده و راههای غلبه بر آنها را مورد تأمل قرار دهیم تا بتوانیم فارغ از هر مانع بازدارنده ای در این برهۀ حساس از تاریخ نقش خود را به تمامه ایفاء نمائیم.
تقاضا میگردد پس از زیارت آثار مبارکه و تدقیق در برنامه، عزیزان را در بخش شور ومشورت راهنمائی فرمائید تا ضمن اشاره به موانع موجود در این سبیل، راههای غلبه برآن را نیز مطرح نموده و با بیان تجارب شخصیشان در این خصوص به شور و مشورت بپردازند

تأییداتتان مدام

“الیوم یومی است که بر هر ذی نفسی و ذی روحی نصرت امرالله لازم است.یعنی تبلیغ امرش به بیان و لسان”.
اخبار امری تیر ماه 1344

عنوان: جامۀ خوف و صمت و سکون را به نطق و بیان و اطمینان و اهتزاز تبدیل نمائید
قسمت روحانی

1- مناجات شروع
2- مناجات دوم
3- ذکر دسته جمعی (ای کریم این عبد را به خود وامگذار توئی قادر و توانا)
4- لوح مبارک حضرت بهاء الله
5- مجموعه نصوص مبارکه حضرت بهاء الله (قسمت اول)
6- مجموعه نصوص مبارکه حضرت بهاء الله(قسمت دوم)
7- بیان مبارکه حضرت عبدالبهاء

قسمت اداری

8- در وقت تبلیغ توجه به ملکوت ابهی نما
9- بیانات مبارکه حضرت ولی امرالله
10- تا خود ندائی بر نیاریم سمع قبول از کجا یابیم
11- شور و مشورت
12- برنامه نونهالان و نوجوانان عزیز

قسمت اجتماعی

13- الفت و پذیرائی
14- مناجات خاتمه


-مناجات شروع

الها معبودا کریما رحیما
توئی آن سلطانی که سلاطین عالم نزد اسمی از اسمایت خاضع و خاشع. ای کریم کرمت عالم را احاطه نموده و رحمتت سبقت گرفته. ترا قسم میدهم بکلمهء علیا و اقتدار قلم اعلی که این عبد را مؤیّد فرمائی بر آنچه لایق ایّام تواست. غریبی اراده وطن اعلی نموده و قاصدی قصد غایت قصوی کرده او را مدد فرما تا بر خدمتت قیام نماید و بانتشار اوامر و احکامت مشغول گردد. ای کریم این فقیر را از بحر غنایت محروم منما و این مسکین را در ظلّ رحمتت مقرّ ده که شاید از نفحات وحی تازه شود و بحیات ابدی فائز گردد. توئی قادر و تواناو توئی عالم و دانا . لا اله اّلا أنت العليّ الاعلی.
ادعیۀ محبوب ص 325

2- مناجات دوم

هُو اللّه
ای پدر آسمانی جُنود ملکوت داری و ملائکهء روحانی ما بیچارگان مرغ بال و پر شکسته ایم ولی در فضای ملکوت پرواز آرزو کنیم ماهیان تشنه لبیم دریای آب حیات طلبیم پروانه عالم ناسوتیم آرزوی سراج لاهوت داریم در نهایت ضعف و بی قوّتیم ولی خود را به صف عالم میزنیم پس ای ربّ الجنود تأیید فرما تا سپاه انوار ظفر یابد و لشکر ظلمات شکست خورد ما را به خدمت ملکوت موفّق دار و بر اسرار الهی مطّلع نما و به سلطنت سرمدی بشارت ده و از حیات ابدیّه بهره و نصیب بخش زبان را گویا کن و دیده ها را بینا نما تا مشاهدهء عالم ملکوت کنیم و به نطق فصیح ستایش جمال و کمال تو نمائیم توئی بخشنده و مهربان. عبد البهاء عبّاس
مجموعه مناجاتهای چاپ آلمان ص 308

4- لوح مبارک حضرت بهاء الله

ای نسیم صبا، چون قاصدی ملاحظه نمیشود، تو برائحهء قمیص بها از رضوان بقا بر مریدین و احبابم مرور نما و بنفثات روح و آیات ظهور جمیع را آگاه کن که شاید بعضی از نفوس از جمیع من علی الارض و تعلّق بآن پاک و مقدّس شده بفردوس اعظم راجع شوند. و لکن ای نسیم، بانقطاع تمام مرور نما بشأنیکه اگر ضرّ عالمین بر تو وارد شودصابر شوی و اگر نعمت آن بر تو نازل گردد توجّه ننمائی، چه که اگر از جهات حسد و بغض و ردّ و قبول و سکون و اضطراب جمیع من علی الارض مقدّس نشوی، قادر بر تبلیغ این امر بدیع و فائز بحمل اسرار ربّانی نگردی.
آیات الهی ص255

۵- مجموعه نصوص مبارکه حضرت بهاء الله (قسمت اول)

یا ایّها الطّائرُ فی هوائی و النّاظرُ الی وجهی، از برای تبلیغ امر الهی خلق شده ای، به قلب فارغ و نور ساطع و توکّل خالص و استقامت کبری به مدن و قری توجّه نما و به حکمت و بیان امراض نفوس غافله را شفا عطا کن. بگو ای عباد، وقت را از دست مدهید، چه که بسیار عزیز است. قسم به لئالی بحر علم الهی که شبه و نظیر از برایش دیده نمی شود به وجوه منیره و قلوب پاکیزه بر خدمت امر قیام نمائید که شاید مردگان وادی حیرت و ضلالت از رحیق هدایت زنده شوند و به ما یَنبَغی لایّام اللّه قیام نمایند .
آیات الهی ج 2 ص 395

6-مجموعه نصوص مبارکه حضرت بهاء الله (قسمت دوم)

جهد کن که شاید نَفْسی را بشریعه رحمن وارد نمائی. این از افضل اعمال عند غنيّ متعال مذکور. و بشأنی بر امر الهی مستقیم باش که هیچ امری تو را از خدمتی که بآن مأموری منع ننماید، اگر چه من علی الارض بمعارضه و مجادله برخیزند .
آیات الهی ج 1 ص 115

بگو ای اهل بهاء مبادا سطوت اقویا قوّت شما را سلب نماید و یا شوکت امرای ارض شما را خائف و هراسان سازد بحقّ توکّل کنید وامور را بحفظ او سپارید خداوند به نیروی حقیقت شما را مظفّر و منصور خواهد ساخت انّه هو المقتدر علی ما یشاء و فی قبضته زمام القدرة و الاقتدار .
ظهور عدل الهی ص 168

7- بیان مبارکه حضرت عبدالبهاء

قسم به جمال قدم روحی لتراب اقدام احبّائه فداء که اگر اضعف موجودات الیوم قیام بر این امر اعظم یعنی نشر نفحات الهی نماید اقوی الممکنات گردد قطره حکم دریا یابد و ذرّه قوّت آفتاب. هدهد اگر چه طیر ضعیف و طائر نحیف بود لکن سپاه سلیمانی در عقب ظهیر بود لهذا بلقیس با جمیع جنود مقاومت نتوانست و جز تسلیم چاره ندانست. حال اگر نفسی بر انتشار رائحهء رحمن قیام نماید جنود ملکوت ابهی ظهیر و معین است و ربّ عظیم پناه و مجیر .
منتخبات مکاتیب ج 4 ص113

8- در وقت تبلیغ توجه به ملکوت ابهی نما

حضرت عبدالبهاء خطاب به یکی از احباء می فرمایند:
آرزوی قوۀ تبلیغ می نمائی. این آرزو نهایت آمال مخلصین است. البته انسان کامل تمنای اعظم امور در عالم وجود می نماید و امروز کوکب روزافروز ،تبلیغ امرالله است. هر نفسی مؤیّد آن مقرب درگاه کبریاءلهذا نظر به استعداد و قابلیت خود منما بلکه در وقت تبلیغ توجه به ملکوت ابهی نما و تأییدات الهی طلب و به کمال اطمینان و قوّت زبان بگشا و آنچه بر قلب القاء می شود بگو از اعتراض و معاندۀ اهل عناد ملول مشو فتور میاور. هر آنچه بیشتر اعتراض نمایند تو محکمتر جواب بده.
امرو خلق ج 3 ص481

9- بیانات مبارکه حضرت ولی امرالله

حضرت ولی امرالله “کل از وضیع و شریف و قدیم و جدید و پیر و جوان قابلیت و توانائی پیمودن این سبیل را داشته و دارند پس عذری از برای احدی نمانده.
کتاب ششم روحی

نه اوضاع تهدید کنندۀ عالم و نه ملاحظۀ فقدان وسائل مادی و عدم اتصاف به کمالات و فقدان علم و تجربه که ظاهرًا مورد میل و مطمح نظر است نباید هیچ نفسی را که برای قیام به تبلیغ پیش قدم و پیش آهنگ است مستقلاً از قیام بازدارد و یا حائل و مانع شود.”
راهنمای احباء الهی در ترویج و انتشار امر الهی

10-تا خود ندائی بر نیاریم سمع قبول از کجا یابیم

ای عزیزان حق،حال که به یُمن دولت ایمان کلید گنج سعادت برایگان داریم باید شکر این نعمت گزاریم یعنی لئالی درخشان آیات و تعالیم و وصایای مبارکه را نثار نجاح عالم و ترقی و رفاه بنی آدم کنیم نه آنکه آن ثروت بیکران را عاطل و باطل در خزینۀ دل پنهان نماییم و مستمندان غنای روحانی را محروم و درمانده گذاریم. لهذا تبلیغ امرالله و انتشار کلمة الله از اعظم فرائض اهل بهاء من دون استثنا است. هرکسی حتی طفل صغیر یا پیر زمین گیر نیز میتواند قدمی در راه تبلیغ بردارد و خدمتی را تعهد نماید….مقصود این است که هریک از دوستان رجالاً و نسائاً در هر مقام و به هر سنّ و سال باید در این سبیل جلیل همتّی نمایند و راه خدمتی یابند، بهانه ای نتراشند و از کسی نهراسند و نگویند که اهل استعداد مفقود است و گوش شنوا مسدود، تا خود ندائی بر نیاریم،سمع قبول از کجا یابیم؟ چراغ بی نور در ظلمت دیجور چگونه جاذب پروانۀ مهجور گردد؟ باید اول خود برافروزد تا از ظلمت کاشانه ای، بال و پر پروانه ایی پدیدار شود، پس باید شهسواران میدان وفا باشیم و در میدان شجاعت، شمشیر حکمت و بیان را از نیام تردید و تآمل برآوریم و به امدادات جنود ملااعلی بر صف عالم زنیم و از هیچ مشکلی که لابد در مقابل آید، آزرده و خائف نگردیم،شمع ضعیف است که به بادی افسرده و خاموش شود باید کورۀ نار شد تا باد، علّت اشتعال شود و فلز قلوب جامده را ذوب نماید، ترس ما باید از این باشد که مبادا از تبلیغ امرالله غفلت کنیم، باید انذاز مرکز میثاق را همواره بیاد آوریم که میفرمایند: “اگر تبلیغ امر تاخیر افتد بکلی تایید منقطع گردد زیرا مُ ستحیل و محال است که بدون تبلیغ، احبّای الهی تایید یابند، در هر صورت باید تبلیغ نمود ولی بحکمت اگر جهارً ا ممکن نه، خفیاً بتربیت نفوس پردازند و سبب حصول روح و ریحان در عالم انسان شوند.”
مقصود از تبلیغ امرالله بشارت به ظهور ملکوت ابهی است، ائتلاف قلوب است، رفع تعصبات جاهلانه است، ایجاد سرور و سعادت است، القاء سکون و اطمینان در ضمیر و وجدان نفوس است. پرده دری و مجادله در کلام و مشاجره و غلبه جوئی در بیان و مناظراتی که از حرف ابتدا و بحرف انتها یابد و باعث حزن شود و استیحاش نفوس را شدیدتر نماید، شأن احباء نبوده و نیست، قلم اعلی میفرمایند:” طوبی از برای نفسی که ناس را از دریای بیان رحمن بنوشاند، من دون آنکه بکلمه ای تکلم نماید که سبب اعراض شود.” انسان باید بکمال خلوص نیّت بنفوس، محبّت قلبی داشته باشد و از روی محبّت القاء کلمه نماید نه جهت رفع تکلیف، حتی باید درحق نفوس غافله و طالبان حقیقت، دعا و مناجات کرد و از درگاه کبریا رجا نمود تا فضلش شامل گرداند و قلوب را از زنگار موهوم و غبار تعصّبات پاک فرماید و لایق قبول انوار شمس حقیقت سازد.
پیام بیت العدل اعظم الهی مورخ 7 شهرالقول 133 بدیع خطاب به احباء ایران

11- شور ومشورت

بخشی از پیام رضوان 2019 بیت العدل اعظم الهی
شرایط و خصوصیّات رشد طبیعتاً از محل تا محل بسیار متفاوت است. امّا با جدّ و جهد منظّم، همه میتوانند مشارکت بیش از پیش مؤثّری در این فعّالیّتها داشته باشند. در هر محیطی، مبادرت به گفتگویی هدفمند و متعالی با دیگر نفوس که سریعاً یا تدریجاً موجب برانگیختن استعداهای روحانی میشود، بسیار سرورانگیز است. هر چه شعلۀ ایمان در قلوب احبّا فروزانتر گردد، آنان که در معرض حرارتش قرار میگیرند مجذوبیّت بیشتری را احساس خواهند کرد. و برای فردی که قلبش سرشار از عشق حضرت بهاءالله است، چه عملی شایسته تر از یافتن نفوسی همسرشت که مشوّق آنان در ورود به مسیر خدمت گردد و در کسب تجربه آنان را همراهی کند، و چه شادی عظیمتر از مشاهدۀ نفوسی که در ایمان خود استوار گشته و مستقلّاً قیام نموده، دیگران را در همان سیر و سلوک روحانی مساعدت مینمایند. اینست از جمله مغتنم ترین لحظات این عمر گذران.
به نظر شما چگونه می توانیم بر موانعی که در مسیر تبلیغ با آنها مواجه میشویم، فائق آئیم؟

14-مناجات خاتمه

الهی الهی ایّد عبدک هذا علی اعلاء کلمتک و ترویج دینک و نشر نفحاتک و قوّ ظهره و اشدد عضده و اجعله سراجاً یتلئلأ بنور
الانقطاع و شجرة نامیة بفیض الألطاف و انصره علیاّلذین نقضوا العهد و المیثاق و اجعله منادیاً باسمک فی کلّ الجهات انّک انت
الکریم الرّحیم الرّحمن.
منتخبات مکاتیب ج 4 ص 188