برنامهٔ جلسات دیانت بهائی

فهم ما از امر بهائی تا چه حد به روز است؟

حضرت ولی امرالله می فرمایند: “بر ما فرض و واجب است همواره بکوشيم تا حقایق و اصول و مبانی مخزونه در این امر مبارک را بهتردرک نمائيم زیرا به این ترتيب در ترویج امر اللّه الهامات جدیده رخ بگشاید و سبب مَزید توفيق گردد .”


دانلود فایل برنامه فهم ما از امر بهائی تا چه حد به روز است؟


عنوان: فهم ما از امر بهائی تا چه حد به روز است؟
قسمت روحانی

1- مناجات حضرت بهاء الله
2- مناجات دوم از حضرت عبدالبهاء
3- ذکر دسته جمعی(ای کریم این عبد را به خود وامگذار توئی قادر و توانا)
4- بيان مبارک حضرت بهاء الله
5- لوح مبارک حضرت عبدالبهاء

قسمت اداری

6- بيان مبارک حضرت عبدالبهاء
7- بيان مبارک حضرت ولی امرالله
8- نطق جناب پيتر خان (قسمت اول)
9- نطق جناب پيتر خان (قسمت دوم)
10- تحول در هویت ما
11- شور و مشورت: چگونه می توانيم فهم خود را از امر بهائی به روز کنيم؟
12- برنامه نونهالان و نوجوانان عزیز

قسمت اجتماعی

13- الفت و پذیرائی
14- مناجات خاتمه (به انتخاب جمع)


سروران روحانی الله ابهی

برنامه ای که این بار جهت تأمل و نفکر خدمتتان تقدیم ميگردد سعی دارد به بررسی یکی از مهمترین مباحث در زمان حاضر بپردازد وهر یک از ما را به پاسخ دادن به این سؤال تشویق نماید که: (فهم ما از امر بهائی تا چه حد به روز است؟)
پاسخ به این سؤال لازمه اش بررسی این حقيقت است که هر یک از ما تا چه حد خود را با تغييرات و تحولات بر مبنای هدایات بيت العدل اعظم الهی وفق ميدهيم و تا چه ميزان سعی می نمائيم با سرعت این تحولات انطباق یابيم وتا چه اندازه از نيازهای امر الهی در زمان حاضر مطلعيم و تا چه حدقادریم مهارتهای خود را منطبق با این نيازها افزایش دهيم. آنچه مسلّم است آنکه اگر این تحولات را نشناسيم و آنها را جدی نگيریم و علی رغم سرعت بسيارشان با آنها هماهنگ نشویم به تدریج خود را از این دائره دورتر و دورتر می یابيم و به تدریج توانائی همراهی با این تغييرات را از دست ميدهيم.
اميدواریم هر یک از ما با تفکر در مطالبی که ارائه گردیده است بتوانيم پاسخ مناسبی برای این سؤال بيابيم.

جانتان خوش باد

1-مناجات شروع

إِلهِي إلهِي أشْهَدُ أنَّكَ خَلَقْتَ اْلوُجُودَ بِقَطْرَةٍ مِنْ بَحْرِ جُودِكَ و اظْهَرْتَ مِنْهُ مِنْ نِيسَانِ رحْمَتِكَ مَا أرَدْتَهُ بِقُدْرتِكَ وَفَضْلِكَ. ای کریم تویی آن مقتدری که حجبات عالم ترا از اراده ات باز نداشت وسبحات امم حایل نشد، به اصبع اقتدار شقِّ استار فرمودی واوليا را به خباء مجد راه نمودی، باب کرم بر وجوه امم مفتوح وسبيل رستگاری امام عيون عالم مشهود. ای کریم افئده وقلوب را از نفحات وحيت محروم مفرما، وابصار وآذان را از مشاهده واصغا منع منما. توئی آن قادری که به دو حرفْ نيست بحت را طراز هستی بخشيدی، وفانی بات را به عالم باقی دعوت فرمودی. ای رحيم این عبد فانی را از کوثر بقا قسمت عطا کن واز دریای دانائی آنچه سزاوار بخشش تو است روزی نما، توئی بخشنده ومهربان، وَفِي قَبْضَتِكَ زِمَامُ مَنْ فِي الِإمْکَانِ .
ادعيه مبارکه حضرت بهاء الله ج 3 ش 151

2-مناجات دوم

هُو اللّه
ای خداوند بيهمتا این نفوس را سرا پا نورانی و قلوبشان را رحمانی کن و جانشان را سبحانی نما تا در جميع مراتب به آنچه لایق این
یوم عظيم است قيام نمایند و موفّق به رضای تو شوند . ع ع
مجموعه مناجاتهای حضرت عبدالبهاء ص 444

3-بيان مبارکه حضرت بهاءالله

هر گاهی را روش جداگانه سزاوار، هميشه کيش یزدانی بآنچه شایستهٴ آن روز است هویدا و آشکار. دیگر در گفته های آیين داران گذشته نگاشته بودند، دانش ستوده از این گفتارهای بيهوده دوری جوید، آفرینندهٴ یکتا مردم را یکسان آفریده و او را بر همهٴ آفریدگان بزرگی داده پس بلندی و پستی و بيشی و کمی بسته بکوشش اوست هر که بيشتر کوشد بيشتر رود اميدواریم که از زمين دل، بياری باری، ژالهٴ بخشش و لالهٴ دانش بروید و مردم را از تيرگی آلایش بشوید .
منتخباتی از آثار حضرت بهاء الله ص 59

4- لوح مبارک حضرت عبدالبهاء

هُوالأبهی
ای دوستان یزدان، عصر است و جُنود نَصر متتابع الورود از ملکوت ابهی … گلبانگ عندليب وفا مفرّح قلوب هر هوشمند. سَحاب فيض در ریزش است و خورشيد مواهب، درخشنده و پر بخشش.جمال قدم چنان الطافی مبذول فرموده که خاک ،لطافت افلاک یافته و سنگ لعل، بَدَخشان شده. قطرۀحقير، حکم بحر محيط یافته و ذّرۀ ذليل کوکب جليل گشته پس این غنيمت را از دست ندهيد و این ماهی را از شست ننهيد. شب و روز بکوشيد که استعداد و لياقت و استحقاق تزاید یابد و روز بروز در مراتب عرفان و ایقان ترقّی نمائيد تا نفوسی محسوب گردید ،یاران جمال ابهی و دوستان ربّ اعلی ع ع
مکاتيب حضرت عبدالبهاء ج 6 ص 27

5- بیان مبارک حضرت عبدالبهاء

حضرت عبدالبهاء می فرمایند:
“انسان باید در سبيل الهی سلوک نماید. هر یوم باید تلاش کند که ترقی نماید، ایمان او تزاید یابد و راسختر شود،صفات حسنۀ او و توجهش به خداوند باید بيش از پيش گردد، شعلۀ محبت او باید درخشش بيشتر داشته باشد. در این صورت یوماًفيوماً ترقی کند،چه که توقّف در ترقی به منزلۀ شروع تدنّی است. پرنده وقتی پرواز می کند بالاتر و بالاتر می رود،چه که به محض آن که از پرواز باز ماند سقوطش آغاز می شود. هر روزه بامدادان موقعی که بر می خيزید باید امروز را با دیروز مقایسه کنيد و ببينيد که در چه شرایطی قرار دارید.اگر مشاهده می کنيد که ایمان شما قویتر و قلبتان بيش از پيش به یاد خدا است و محبت شما تزاید یافته و آزادی شما از این عالم به مراتب بيشتر شده، در این صورت به حمد ثنای الهی بپردازید و تزاید این سجایا را بطلبيد.شما باید برای تمام خطایایی که مرتکب شده اید به دعا و انابه بپردازید و با تبتّل و تضرّع طلب اعانت و مساعدت نمایيد تا بهتر از دیروز شوید و بتوانيد سيرترقی را ادامه دهيد.”
زر و آتش ص 140

6- بيان مبارک حضرت ولی امرالله

“به عقيده راسخ این عبد اوّلين وظيفه هر یک از پيروان با وفای امر حضرت بهآءاللّه آنست که همواره سعی موفور و مستمرّ، مبذول دارد تا مقصد و اهميّت این امر اعظم را بهتر درک نماید. بدیهی است عُقول محدود بشری هرگز به عظمت ظهور و جامعيّت این امر و تقدّس این امانت الهی چنانکه باید و شاید راه نيابد . با اینحال بر ما فرض و واجب است همواره بکوشيم تا حقایق و اصول و مبانی مخزونه در این امر مبارک را بهتر درک نمائيم زیرا به این ترتيب در ترویج امر اللّه الهامات جدیده رخ بگشاید و سبب مَزید توفيق گردد .”
دور بهائی ص 6

7- نطق جناب پيتر خان (قسمت اول)

امر مبارک در حال توسعه و پيشرفت است ،یکی از وظایف بيت العدل اعظم خلق تشکيلات جدید متناسب با نيازهای جدید است بيت العدل این کار را کرده اند و همچنان به این کار ادامه خواهند داد.شرایط در جهان موجد نيازهای جدید است،بيت العدل وظيفه دارند عملکرد و فعاليت امرالله را متناسب با این نيازها تعدیل و تنظيم نمایند…بسياری از ما که سالهاست بهائی شده ایم، به عنوان یک بهائی، مشتاق سادگی و بساطت ایام گذشته هستيم.زندگی در آن زمان برای یک بهائی به مراتب ساده تر از بهائی امروز بود.به ضيافت می رفتيد…تبليغ انفرادی وجود داشت،هر جا گوشی شنوایی پيدا می کردید،یا در بيوت تبليغی و کلاسهای تزیيد معلومات به تبليغ و تعليم می پرداختيد،نسبتا ساده،سرراست و آسان،قابل فهم بود، شيوۀ زندگی به عنوان یک بهائی به راحتی درک می شد.حالا تقریباً به طور بَغتی و ناگهانی همه چيز بسيار پيچيده تر شده و لغات جدید بسياری،اساسا معلوم نيست از کجا پيدا شدهمانند: مجموعه های همجوار،مؤسسات آموزشی،جلسات تفکّر و تأمّل ،حلقه های مطالعاتی،جلسات دعا و مناجات،کلاسهای تعليم وتربيت اطفال. به نظر می رسد که کل این مکانيزم ناگهان بغرنج تر شده است.و برخی از ماها که سالها در وسط ميدان بودیم می گوئيم :”کی اینهمه چيزی راخواست.؟ اینها دیگر از کجا پيدایشان شد؟ آن زندگی ساده و آسان چه اشکالی داشت؟ “…خوب اینکه اینها همه از کجا آمده خيلی ساده و روشن است.منشأ همۀ اینها بيت العدل اعظم است…نکته ای که می خواهم خاطرنشان سازم خيلی ساده است و آن اینست که اینها، که ظاهرًا جدید هستند ابدًا جدید نيستند اینها چيزی بيشتر از توسعۀ فرایندهایی نيست که هميشه بخشی از دیانت ما بوده و در واقع در هستۀ اصلی و جوهر بيانات حضرت بهاء الله وجود داشته است.لذا اساساً آنچه که من می گویم و خيلی مؤدبانه و به طریقی متين و معقول بيان می کنم اینست:آرام باشيد رفقاء اینها چيزهائی نيست که بيت العدل اعظم روی کوه کرمل نشسته و دستی از دور بر آتش گرفته و معلوم نيست از کجا خوابش را دیده باشد.اینها نکات و مطالبی است که هستۀ اصلی آنها در بيانات حضرت بهاء الله و حضرت عبدالبهاء و مُبيّن مراحل اخير در جریانات مهم است .
سخنرانی دکتر پيترخان سيدنی 30 نوامبر 2003

8- نطق جناب پيتر خان (قسمت دوم)

نيازها در آینده خود را نشان خواهند داد ما نمی دانيم آنها چه هستند. …دوسال قبل درآلمان نطقی کردم و به این انواع پيشرفت ها اشاره داشتم و گفتم ” در آینده مواضيع جدید رخ خواهند گشود و بيت العدل اعظم درباره آن ها خواهند نوشت.” این کلام من حضّار را تحریک کرد و آن ها گفتند” می توانيد به ما بگویيد که آن ها چه هستند؟” با این حرف بند دلشان را پاره کردم به آن ها گفتم ” من نمی دانم آن ها چه هستند ، کوچکترین اطلاعی از آن ها ندارم . آن چه که می دانم این است که بيت العدل اعظم مطابق با لوح مبارک اشراقات و نيز الواح وصایای حضرت عبدالبهاءو غيره، تحت هدایت خداوند است و هر وقت زمانش فرا برسد خداوند بيت العدل را به این موا ضيع هدایت خواهد کرد. بنا براین من اطلاعی ندارم که آن ها چه هستند، اما فرا خواهند رسيد و توسّط بيت العدل اعظم در سال های آینده بيان خواهد شد و امرمبارک به پيش خواهد رفت .” اکنون ما باید با اطمينان تامّ که این اراده الهی و آن چيزی است که او برای ما می خواهد ، پيش برویم و اقدام کنيم. این راهی است که در شکوفا شدن امر مبارک و بيرون آمدنش از پرده ، ما به آن هدایت می شویم و اعتماد و اطمينان ما با ایمان و ایقان ما که تعداد کثيری از نفوس در قلمرو زمان به سوی ما در حرکت هستند و در آینده به ما خواهند پيوست و بخشی ازفرایند ایجاد نظم جهانی حضرت بهاء الله خواهند شد، تقویت خواهد گردید .
سخنرانی دکتر پيترخان سيدنی 30 نوامبر 2003

9- تحول در هویت ما

تحوّل فرهنگی که بيت العدل اعظم در نظر دارند به وجود بياورند،تا حدّ زیادی تحوّلی در هویت نيز هست.بهائيان باید خود را به نحوی متفاوت مشاهده نمایند.یعنی دیدگاهی تازه بيابند که بهائی یعنی چه.این دیدگاه جدید مستلزم آن است که بهائيان نوع جدیدی از جامعه را در نظر مجسم نماید که خود آن ها فعالانه در آن مشارکت دارند،نوع جدیدی از جامعه که به روی جامعه بيرون گشوده است،نوع جدیدی از زندگی که امر بهائی را در قلب زندگی آنها قرار می دهد.اما نيازی نيست که این دیدگاه جدید یک فرایند ذهنی باشد و مسلما نباید هم باشد.دقيقا با مشارکت در فرایند هایی که بيت العدل اعظم به جریان انداخته اند)یعنی حلقه های مطالعاتی، برنامه های دعا و مناجات و کلاس های اطفال( است که این دیدگاه جدید را می توان در ذهن هر فرد بهائی شکل داد به این ترتيب،در اثر تحولی در رفتار است که بهائيان ميتوانند دیدگاه خود و بالتبع هویت خود را متحول سازد…حال ،بلا تردید بهائيان در جميع این جریان دچار تردیدو دو دلی هستند.آن ها در این فرهنگ جدید احساس ناراحتی می کنند و با اشتياق به گذشته و به فرهنگ کهن می نگرند یعنی امر بهائی که می شناختند و به آن عشق می ورزیدند . نفوس دیگری هستند که تحول در فرهنگی را که ضرورت یافته است مشاهده یا درک نمی کنند و به وسائلی )جلسات دعا و مناجات، حلقه های مطالعاتی ، و کلاس های اطفال ( که برای حصول آن ایجاد شده از نقطه نظر فرهنگ قدیم نگاه می کنند و لذا آن چه را که به طور بالقوه جهت تحول در آن مکنون است نمی بينند . بيت العدل اعظم هم چنان می گویند:” جایی که جوامع بهائی قادر نباشند خود را از جهت گيری به سوی آن حيات بهائی که عليرغم ارزشی که زمانی داشته دیگر دورانش منسوخ شده، رهائی بخشند، امر تبليغ فاقد خصوصيت سيستماتيکی خواهد بود که نياز دارد، و نيز از روحی که باید تمامی خدمت مؤثر به امر الهی را ،حياتی جدید بخشد، بی بهره می باشد .”
تحولی در فرهنگ به قلم موژان مؤمن