اماکن مقدسهٔ دیانت بهائی

مشرق الاذکار سیدنی

مشرق الاذکار سیدنی ( چهارمین مشرق الاذکار بهائی ، اقیانوسیه ، استرالیا ، سیدنی )

چهارمین مشرق الاذکار جامعه بهائی در حومه شمال سیدنی ساخته شده است.
زمین این معبد در سال هزار و نهصد پنجاه و پنج توسط جامعه بهائی استرالیا خریداری شد.
ساخت مشرق الاذکار سیدنی در آوریل سال هزار و نهصد و پنجاه و هفت آغاز شد و پس از چهار سال به اتمام رسید. طرح اولیه آن توسط میسن ریمی در همان سال به آرشیتکت استرالیایی، جان بروگان داده شد و او طرح را توسعه داد و به اجرا درآورد. مصالح ساختمانی عبارت از چوبهای سخت و فشرده استرالیا و بتن است که گنبدی نیز بر روی آن بنا شده است و ظرفیت 600 نفر را دارد. روش ساخت این عبادتگاه در زمان خود بسیار مبتکرانه بوده و از هلیکوپتر برای نصب فانوس بر سر گنبد استفاده شد. ساختمان این معبد حدود چهل متر ارتفاع دارد و قوس گنبد آن در عریض ترین نقطه، بيست متر است به طوری که این بنا از سواحل شمالی شهر سیدنی قابل رویت است.
مشرق الاذکار سیدنی در هفدهم سپتامبر هزار و نهصد و شصت و یک افتتاح و رسما درب های آن برای عموم باز شد .

باغ های حول این بنا از گل ها و گیاهان بومی و منحصر به فردی پوشیده شده است، که سالانه علاقمندان زیادی را به خود جذب ميکند. سایر ابنیه متعلق به مشرق الاذکار عبارتن از یک اقامتگاه برای زائرین، فروشگاه کتاب، محل پیک نیک، کلبه ای برای سرایدار، و مراکز اداری جامعه بهائی استرالیا. این معبد نیر به عنوان “امّ المعابد استرالیا” شناخته می شود.
تعداد بهائیان استرالیا بالغ بر سیزده هزار نفر است که حدود پنج هزار نفر در سیدنی اقامت دارند.
سیدنی، استرالیا، ۳۱ شهریور ۱۳۹۰ (۲۲ سپتامبر ۲۰۱۱) (سرویس خبری جامعۀ جهانی بهائی) – در پنجاهمین سالگرد بنای معبد بهائی استرالیا، جمعی از افراد سرشناس کشور از نقش این معبد در زندگی اجتماعی آن ستايش کردند.

هاروی رُز، عضو انجمن شهر و شهردار پیت واتر، گفت: «اين معبد باعث غنا و اعتلای جامعۀ ما شده است.» آقای رز در مهمانی پیش از مراسم ویژۀ سالگرد گفت: «این یک فانوس دریایی و زمینی و آسمانی است… فانوسی که مسیرِ جهانی بهتر را روشن می کند، جهانی که در آن دشمنی و اختلاف جای خود را به یگانگی، سازندگی و امید می دهد.» شهردار افزود که معبد و جامعۀ بهائی «نه تنها در جامعۀ ما، بلکه در جامعۀ بزرگ تر استرالیا نقش مهمی» دارند.

این مهمانی آغازگر یک هفته رویدادهایی بود که به مناسبت پنجاهمین سالگرد گشایش معبد برگزار می شد. اصل بهائی وحدت در کثرت ویژگی برجستۀ مراسم پس از مهمانی بود که شامل آوازخوانی به زبان بومی ویرادجوری، و زبان های عربی، انگلیسی و ساموآیی بود. متونی از آثار بهائی، بودایی، مسیحی، هندو، یهودی و اسلامی نیز در اين مراسم خوانده شد.
راب استوکس، عضو مجلس از پیت واتر که در مراسم دعای شب یکشنبۀ سیدنی حاضر بود، گفت که اين معبد مانند «یک پاسدار ساکت معنويت و باز بودن بر روی همه و قدرت واقعی روحانی در اينجا ايستاده است.»بری او فارل، نخست وزير ایالت نیو ساوت ولز، در پیامی ویژه نوشت که پنجاهمین سالگرد مشرق الاذکار «نه فقط برای دین بهائی، بلکه برای نیو ساوت ولز به طور کلی، رویدادی مهم» است.

او افزود: «جامعۀ بهائی نقش مهمی در بافت اجتماعی متنوع نیو ساوت ولز بازی می کند و مهم است که ما در این ایالت به ترویج و گرامیداشت تنوع، بردباری و همبستگی ادامه دهیم.» «این اندیشه چکیدۀ روح دین بهائی است که در صدد متحد کردن همۀ ادیان و نوع بشر است. این معبد و جامعۀ بهائی به راستی به این منظور دست یافته اند.» «معتقدم چیزهای زیادی برای یاد گرفتن از آئین بهائی وجود دارد، آئینی که از طریق ارزش های یگانگی و برابری خود بافت چند فرهنگی نیو ساوت ولز را بهبود بخشیده است.»


طلوعی دیگر(https://t.me/tolouidigar)