اماکن مقدسهٔ دیانت بهائی

مقام اعلی

مقام اعلی نام بنای مقبرهٔ حضرت باب است، که در شهر حیفا از شهرهای اسرائیل قرار دارد. این محل پس از روضه مبارکه حضرت بهاءالله، دومین مکان مقدّس برای بهائیان به شمار می‌آید.

حضرت بهاءالله در سال هزار و هشتصد و نود میلادی، حدود شصت سال قبل از تشکیل دولت اسرائیل؛ در لوحی موسوم به لوح کرمل این محل را برای قرار گرفتن مقبرهٔ حضرت باب و مراکز اداری بهائی تعیین کرده بود. در تابستان هزار و هشتصد و نود و یک، حضرت بهاءالله، خود، نقطه‌ای در قسمت شمالی دامنۀ کوه را که برای آرامگاه حضرت باب انتخاب کرده و به فرزند ارشد خود، حضرت عبدالبهاء، نشان دادند.
ساخت این بنا و ساختمان‌های پیرامون آن که در دامنه کوه کرمل قرار دارد در زمان حضرت عبدالبهاء یعنی ابتدای قرن نوزده آغاز شد و تا خرداد سال هزار و سیصد و هشتاد ادامه داشت.
جسد حضرت باب پس از تیرباران در تبریز، با حدود شصت سال جابجائی به طور مخفیانه بالاخره در سال هزار و نهصد و نه توسط حضرت عبدالبهاء در این محل قرار گرفت. و ساخت ساختمان این مقام از آن زمان شروع شد.
مقبرهٔ حضرت عبدالبهاء نیز به طور موقت در یکی از اتاق‌های مقام اعلی قرار دارد.
مراکز اداری دیانت بهائی نیز از قبیل دارالانشاء، دارالتبلیغ، دارالآثار و دارالتشریع نیز در دامنه کوه کرمل و در حول قوس کوه کرمل قرار دارند.

درب‌های مقام اعلی

این مقام دارای نه باب یا درب است که نام پنج باب از نه باب این مقام را حضرت عبدالبهاء و باقی را حضرت شوقی افندی نامگذاری کرده اند. باب‌های نامگذاری شده توسط عبدالبهاء اینگونه‌است:
باب اشرف
باب کریم
باب بلا
باب فضل
باب امین

اولین آجر گنبد طلائی این بنا در آوریل هزار و نهصد و پنجاه و سه قرار گرفت و کار این گنبد در آگوست همان سال خاتمه یافت. شرکت سازنده آجرهای طلائی بیش از دوازده هزار آجر تولید کرد، حدود ده هزار و پانصد آجر بر روی گنبد قرار گرفت و باقی آن انبار شد. کل آجرهای گنبد هیچ همپوشانی ندارند. و دارای قطر بيست میلیمتر در ابتدا و شش میلیمتر در انتها هستند. طراحی تکمیلی این بنا در اواخر دهه هزار و نهصد و چهل توسط حضرت شوقی افندی طراحی شد. آرشیتکت این مقام جناب ویلیام مکسول بودند. شروع کار این بنا و ساختمانهای حول آن اواخر دهه هزار و نهصد و چهل است.tolouidigar کوه کرمل (به عبری: הַר הַכַּרְמֶל، هار هاکارمل، به معنای: تاکستان خدا)؛ به یونانی: Κάρμηλος، کارملوس؛ و به عربی: الکرمل)، به رشته کوههای ساحلی اطلاق می شود که در امتداد شمال اسرائیل، از دریای مدیترانه به سمت جنوب شرقی این کشور امتداد یافته اند. باستان شناسان در نقاط مختلف کوه کرمل، آثاری از شراب کهن و دستگاههای روغن گیری کشف نموده اند. دامنه‌های این کوه توسط یونسکو جزو ذخایر بیوسفری (قسمت‌های قابل زیست کره زمین) تلقی شده و تعدادی از شهرهای مهم اسرائیل در این دامنه‌ها قرار گرفته اند، که مهمترین آنها، شهر حیفا، سومین شهر بزرگ اسرائیل می باشد، که در شیب شمالی کوه کرمل واقع شده است.
باغ های بهائی در حیفا، در نوزده طبقه ساخته شده اند و مقام اعلی در یکی از طبقات میانی آن قرار دارد.
هزار و هفتصد پله، طبقات نوزده گانه باغ های بهائی در حیفا را به هم وصل می کند. زیارت اماکن مقدس در عکا و حیفا مجموعا نه روز به طول می انجامد هرچند پیروان آیین بهایی می توانند دیدار سه روزه ای از این اماکن نیز داشته باشند. درخشش دوازده هزار آجر طلايي بر فراز گنبد همراه با بازتاب نور هجده پنجره الوان، کوه کرمل را در اقيانوسي از نور فرو مي برد ، تابش خورشيد صبحگاهي بر زاويه شمال شرقي رواق و بازتاب پي در پي نور از لوح طلايي اسم اعظم، تنها گوشه چشمي است به ساحل آرام خليج
که جلوه ي آن، گردشگران بسياري را به سوي خود مي کشاند. ساخت بناي نه ضلعي بر روي مقام اعلی و باغ ها با پله هاي سنگي که اطراف آن با مجسمه هاي تزيين شده، آرامش زيباي محیط را دو چندان ميکند و حوض دايره اي شکل و فواره هاي آن در مرتفع ترين نقطه تپه، ستاره اي چند پر را تداعي مي کند.
مقام اعلی و ساختمان‌های پیرامون قوس کوه کرمل، شامل دارالتبلیغ بین‌المللی، دارالتشریع مقر بیت‌العدل اعظم، و دارالآثار محل نگهداری آثار و نوشتجات و سایر وسائل به جای مانده از شخصیتهای اصلی بهائی، به همراه چند ساختمان دیگر موجود در مقامات و باغ‌های بهائی، و همچنین روضه مبارکه حضرت بهاءالله، در تاریخ هشت ژوئیه ۲۰۰۸ به عنوان میراث جهانی در فهرست یونسکو ثبت شد.


تصاویر مقام اعلی را اینجا ببینید


منبع:کانال طلوع دیگر