اماکن مقدسهٔ دیانت بهائی

معابد بهائی(مشرق الاذکار)

مشرق الاذکار (به معنای محلّ بر‌آمدن ذکر الهی) یکی از مفاهیم محوری در حیات جامعۀ بهائی و پیوند ‌زنندۀ نیایش و خدمت است. در کتاب اقدس آمده است که در هر شهری بناهایی به بهترین صورت ممکن به نام خداوند ساخته شود و در آن به ذکر پروردگار پردازند.

هر معبد بهائی طرح منحصر به فردی دارد، امّا از لحاظ معماری اصولی کلّی در همه آنها مشترک است که به طرح آنها وحدت می بخشد. کلیۀ مشرق الاذکارهای بهائی باید نُه وجه و یک گنبد مرکزی داشته باشند. در اطراف مشرق‌الاذکار باید تأسیساتی از قبیل مؤسسات فرهنگی، بهداشتی، محل نگهداری بینوایان و عاجزان(دارالعجزه)، محلّ مشورت و ملاقات، یتیم خانه و موسسات تحقیقات علمی و … بنا گردد. بهائیان معتقدند که مشارق اذکار جهانیان را از ادیان و نژادهای مختلفه دعوت به عبادت خالق عالمیان می‌نمایند و نمودار عشق بشر به خداوند یگانه هستند.
بهاءالله گذاشتن تصاویر را در مشرق‌الاذکار نهی کرده‌است. عبادت در مشرق‌الاذکارها فقط مختص بهائیان نمی‌باشد و درهای مشرق الاذکارها در سراسر عالم بر روی همه مردم دنیا از هر دین و اعتقادی که باشند، باز است، در آنجا موعظه نمی شود، مناسک مذهبی اجرا نمی گردد و طبقۀ روحانی حضور ندارد.
تا به حال 9 مشرق‌الاذکار قارّه‌ای در سراسر عالم ساخته شده‌است( با احتساب مشرق‌الاذکار عشق‌آباد که پس از ساخت تخریب شد). این معابد در ایالات متحدآمریکا،اوگاندا، استرالیا، آلمان، پاناما، ساموآ وهندوستان و شیلی واقع شده‌اند.
همچنین دو مشرق‌الذکار ملّی( در جمهوری دموکراتیک کنگوو پاپوآ گینه نو) و ۵ مشرق‌الاذکار محلّی( باتامبانگ درکامبوج، بیهار شریف در هندوستان، ماتوندا سوی در کنیا، نورته دل کاوسوا در کلمبیا و تانا در وانواتو) در حال ساخت هستند .


پرده‌برداری از طرح معبد ملی بهائی در روز نوروز

در یک رویداد تاریخی از طرح معبد ملی بهائی در کشور پاپوآگینۀ نو پرده‌برداری شد. این معبد یکی از دو معبد ملی بهائی خواهد بود که در سال‌های آینده در جهان ساخته خواهند شد و نمایانگر مرحلۀ جدیدی برای جامعۀ جهانی بهائی خواهند بود.

همزمان با نوروز، حدود ۵۰۰ نفر در محل زمین این معبد در پورت مورسبی، پایتخت کشور پاپوآگینۀ نو به مناسبت این رویداد بی‌سابقه گرد هم آمدند.

کونفسیوس ایکوریر، منشی محفل ملی در سخنان خود گفت: «در آثار بهائی، معبد بهائی به عنوان کانونی جمعی برای ترویج الفت و محبت در اجتماع توصیف شده است. این معبد محلی برای عبادت همگانی است که به روی تمام ساکنان یک منطقه صرف‌نظر از دین، پیشینه، قومیت یا جنسیت آن‌ها باز است.» آقای ایکوریر همچنین دربارۀ معبد بهائی به عنوان نمادی از انسجام بین عبادت و خدمت، اهمیت آن برای جامعه‌سازی و منحصر به فرد بودن آن در طول تاریخ ادیان صحبت کرد.

تیم طراحان معبد شامل طراح محلی پاپوآگینۀ نو، هنری لاپه و سعید گرانفر نیز برای حاضرین سخنرانی کردند. آن‌ها توضیح دادند که «جستجو برای طرحی همگانی» برای این معبد در کشوری که متشکل از بیش از ۷۰۰ گروه فرهنگی متفاوت است تا چه حد برایشان چالش‌برانگیز بوده است. آقای لاپه و آقای گرانفر در سخنان خود اشاره داشتند «یکی از تصاویری که بارها توجه ما را به خود جلب کرد هنر حصیربافی بود. سطوح و اشیای حصیری در زندگی سنتی روستایی که امروز در پاپوآگینۀ نو زنده و برجاست و همچنین در خانه‌های شهری بسیار به چشم می‌خورد. این تصویری است که برای بسیاری از ما معنای «خانه» را زنده می‌کند، هنری کاربردی و ذاتاً بسیار زیبا که به صورت روزانه با آن تعامل داریم.»

طراحان همچنین به این اشاره داشتند که معبد بهائی فضایی خواهد بود که در آن مردمان پاپوآگینۀ نو می‌توانند در عبادت حق به هم بپیوندند و برای خدمت به بشریت الهام بگیرند. «هنر حصیربافی شبیه فرآیند دستیابی به وحدت در کثرت است. ساقه‌های جدا وقتی کار هم قرار می‌گیرند شیئی مقاوم‌تر از اجزای سازنده آن تشکیل می‌دهند که وجودش وابسته به تک‌تک آن ساقه‌هاست.»

متن کامل این خبر را در اینجا می توانید مطالعه کنید:

http://news.persian-bahai.org/1246


پرده‌برداری از طرح معبد محلی بهائی در کنیا

سرویس خبری جامعۀ جهانی بهائی ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ (۱۵ آوریل ۲۰۱۸)

▪️ماتونداسوی، کنیا- در یک رویداد تاریخی با حضور بیش از هزار نفر در روز ۱۵ آوریل، طرح معبد محلی بهائی ماتونداسوی در کشور کنیا پرده‌برداری شد.

▪️مهمانان در محیطی آکنده از شور و هیجان برای بزرگداشت این مناسبت در محلی که برای ساخت این معبد بهائی در نظر گرفته شده گرد هم آمدند. این رویداد شامل سخنرانی‌های نمایندگان جامعۀ بهائی و مسئولین محلی و همچنین سرودخوانی، اجرای موسیقی با طبل و رقص‌های سنتی بود. سپس درختانی که جوامع همسایه به این مناسبت اهدا کرده بودند در زمین معبد کاشته شد.

▪️یکی از نمایندگان جامعۀ بهائی گفت: «مراسم افتتاحیه واقعاً باعث سرور قلبی ماست. این معبد، کانونی گرم برای عبادت، و قلب جامعه خواهد بود؛ محلی که افراد هر روز صبح قبل از آن که راهی کار روزانه خود شوند برای دعا و نیایش خالصانه دور هم جمع می‌شوند.»

▪️ویولت اومبوا (Violet Ombeva)، بزرگ روستا نیز حاضرین را خطاب قرار داد و از اینکه چنین ساختمان زیبایی قرار است در این منطقه ساخته شود ابراز خوشحالی کرد.

▪️طرح معبد بهائی ساده ولی برازنده و زیبا است و از طرح کلبه‎های سنتی این منطقه الهام گرفته است. طراح این معبد، خانم ندا صمیمی، نخستین زنی است که طرحش برای یک معبد بهائی انتخاب شده است.

▪️طرح این معبد متشکل از یک بنای دو طبقه است که گنجایش حدود ۲۵۰ بازدیدکننده را دارد. تیرچه‌های سقفی این بنا که از داخل دیده می‌شوند نه (٩) وجه ساختمان را برجسته‌تر می‌سازند و در بالاترین نقطۀ سقف، جایی که بعدها زیر آن نماد اسم اعظم قرار خواهد گرفت به هم متصل می‌شوند. طرح معبد الگویی ظریف و پرمعنا دارد که در آن از شکل لوزی که در فرهنگ کنیا نقشی آشنا است استفاده شده است. ساخت معبد با استفاده از مواد خام این منطقه خواهد بود، سقف آن از سفال محلی و دیوارها از سنگ‌های متعلق به معدن‌های اطراف ساخته خواهند شد.

▪️فرآیندی که به این پیشرفت مهم در جامعه انجامیده است با تلاش‌هایی در سطح تودۀ مردم برای ترویج روحیۀ دعا و نیایش و یک فرآیند آموزشی آغاز شد که توانمندی برای خدمت به بشریت را پرورش می‌دهد. در این مسیر طرح معبد بهائی در هماهنگی با تلاش‌های جامعه در سایر زمینه‌ها به پیش رفته و به مرور زمان صیقل یافته است.

▪️خانم صمیمی می‌گوید: «هدف این معبد خدمت به ماتونداسوی و محیط پیرامون آن است. هدفش خدمت به بشریت فارغ از نژاد، دین یا قبیله است.»

▪️کنیا یکی از پنج کشوری است که در سال ٢٠١٢ توسط بیت‌العدل اعظم برای ساخت معابد محلی بهائی انتخاب شدند. معابد بهائی به عنوان فضایی برای عبادت و تعمق و تأمل به روی همگان باز هستند.

https://goo.gl/Tdhfue


کانال تلگرام آموزه های دیانت بهائی

@ayine_bahai01