اماکن مقدسهٔ دیانت بهائی

مشرق الاذکار فرانکفورت

مشرق الاذکار فرانکفورت (پنجمین مشرق الاذکار بهائی ، اروپا ، آلمان ، غرب فرانکفورت )

“مستقبل روحانی آلمان خیلی روشن است” — حضرت عبدالبهاء (از خاطرات حبیب)

یکی از اهداف نقشهء دهسالهء جهاد کبیر اکبر بنای امّ المعابد اروپا در کشور آلمان بود و حضرت ولی عزیز امراللّه در سال هزار و نهصد و پنجاه و سه ایجاد چنین بنایی را به عنوان امّ المعابد اروپا، که از هر جهت در مرکز کشور آلمان و قارهء اروپا قرار داشته باشد به محفل روحانی ملّی بهائیان آلمان ابلاغ فرمودند. در سال هزار و نهصد و پنجاه و شش طرحی که آقای تویتو روشول ارائه داده بود مورد تصویب قرار گرفت و در سال هزار و نهصد و پنجاه و هفت زمین مناسبی در منطقه ای زیبا و فرح انگیز در یکی از نقاط با صفای شهر هوفهایم خریداری و به تدریج قراردادهای لازم با مقاطعه کاران منعقد گردید.این معبد در پای کوه های تانوس آلمان در دهکده لانگهاین در بیست کیلومتری ، غرب فرانک فورت آلمان واقع است. در ساخت این مشرق الاذکار از استیل، آلومینیوم و شیشه استفاده شد. 540 پنجره به شکل الماس به گنبد این معبد هاله ای نور و درخشش حاصل از بازتاب نور خورشید را داده است. خصلت اکوستیک این بنا توسط پژواک بین گنبد و رزونانس و تشدید آن به وسیله لبه های بی شمار پنجره ها به وجود می آید. گنبد ام المعابد اروپا به قطر 48 متر و ارتفاع 28 متر ساخته شده.
سنگ زاویهء بنای مشرق الاذکار در تاریخ بيست نوامبر هزار و نهصد و شصت به دست ایادی امراللّه امیلیا کالینز و با حضور ایادیان امراللّه جنابان حسن بالیوزی، دکتر یوگو جیاگری، ذکراللّه خادم، علی اکبر فروتن، هرمان گروسمان و دکتر آدلبرت مولشلگل گذاشته شد.
امّ المعابد اروپا در تاریخ چهار جولای هزار و نهصد و شصت و چهار با حضور امةالبهاء روحیه خانم به عنوان نمایندهء بیت العدل اعظم الهی رسماً افتتاح گردید. حضرت خانم در سخنان خود از جمله بیان داشتند که: «این بنا نمادی است از سه تعلیم اساسی دیانت حضرت بهاءاللّه که عبارتند از: وحدت خدای یگانه، وحدت مظاهر ظهور و وحدت عالم انسانی. درهای مشرق اذکار به روی عموم به هر نوع دین، نژاد، ملّیت یا طبقهء اجتماعی خاصی که متعلّق باشند باز است. در آن نه تنها از آثار دیانت بهائی بلکه از کتب و آثار مقدّسهء همهء ادیان الهی تلاوت می‌شود.» امّ المعابد اروپا از آن سال همه ساله هزاران نفر اعم از بهائی و غیر بهائی را به خود جلب نموده و می‌نماید.
بهائیان آلمان از امتیاز یکتایی برخوردارند و آن وجود دانشمند بزرگ آلمانی زبان جامعهء بهائی دکتر اودو شفر می‌باشد. دکتر شفر از قریب پنجاه سال پیش که به امر الهی ایمان آورد تا امروز بدون وقفه به تحقیق و نگارش در مسائل مهم بهائی اشتغال دارد و ده‌ها مجلد آثار گرانقدر و جاویدان از خود به یادگار گذارده که به زبان‌های دیگر نیز ترجمه شده است. از جمله هنگامی که چند دهه پیش یکی از ناقضین عهد و پیمان کتابهایی علیه امر منتشر ساخت دکتر شفر با همکاری دو تن دیگر از احباء کتابی پر حجم و مستند با عنوان “راست نمودن کژی” منتشر نمود و پاسخ ایرادات او را با منطقی محکم یک به یک ارائه داد. این کتاب بی نظیر ابرهای شک و تردیدی که بین برخی از غیر بهائیان به وجود آمده بود زدود و چهرهء درخشان امر را بار دیگر نمایان ساخت.

از دیگر اقدامات مفید و ثمربخش سالهای اخیر تأسیس انستیتوی تامباخ Tambach است که بنام ایادی امراللّه جناب هرمان گروسمان تسمیه گردیده است. این مؤسّسه که به همّت یک خانوادهء خدوم بهائی تأسیس گردیده محلّ برگزاری بسیاری از اجتماعات بهائی، مدارس تابستانه، دوره های روحی و کنفرانس های مختلف ازجمله مجامع ادب و هنر و دوره های عرفان است که مورد استقبال احبّا قرار گرفته است. در سالهای اخیر همه ساله جشن تابستانهء جامعهء بهائی آلمان در چمنزارهای حول و حوش ساختمان مشرق الاذکار برگزار می‌شود. در این جشن که از کشورهای همسایه نیز شرکت می‌کنند برنامهء مفصّلی خصوصاً با شرکت جوانان و اطفال همراه با اجرای موسیقی، نمایش و رقص به مورد اجرا در می‌آید. جشن تابستانه مزبور اینک در ردیف یک تأسیس ملی در برنامهء تشکیلات امر در کشور آلمان قرار گرفته است.
خانم دکترسوزان شآوپ Dr. Susanne Schaupاستاد زبان آلمانی در لندن و مونیخ که از ده سال پیش با بهائیان و تشکیلات آنان آشنا گردیده و مقالاتی راجع به آشنائی اش با جامعهء بهائی به رشتهء تحریر در آورده است در مقاله ای که به مناسبت برگزاری جشن های یکصدمین سالگرد استقرار آئین بهائی در آلمان تحت عنوان «ملح ارض» مرقوم داشته: «تخم پاکی که یکصد سال پیش در این سرزمین کاشته شد اینک سر از خاک بیرون آورده، امّا هنوز تخم های بارآور دیگری نیز در خاک نهفته است.
آرزو می‌کنم که این تخم ها نه تنها در آلمان بلکه در تمامی نقاط جهان سر از خاک برون آرند و بارور گردند. بهائیان ایران که متحمّل تضییقات و مشقّات فراوان گشته اند و مجبور به ترک وطن گردیده اند این تضییقات و این رانده شدن از وطن، ایشان را مبّدل به برکتی برای جهان ما ساخته است، جهانی که از پار گی و از هم گسیختگی رنج می‌برد و از صمیم قلب مشتاق وحدت، صلح و سلام است.
صلح عمومی‌ نیاز به کوشش، تمرین و ممارست دائم دارد و همچنین ایقان به این اصل که انسان قادر است پا به دوران بلوغ گذارد. من وقتی به چهرهء کسانی که تصویرشان در کتابچهء جامعهء جهانی بهائی به چاپ رسیده نگاه می‌کنم، برایم روشن می‌شود که چه عاملی این چهره ها را تا این اندازه جذّاب ساخته است
این چهره ها بطور وضوح بازتابی هستند از آگاهی کامل از مقام و منزلت انسان و اعتقاد به وحدت و یگانگی جامعهء انسانی که خداوند از روی مهر و محبّت خود آن را خلق نموده است.
بهترین آرزوی من این است که خمیر عالم انسانی از مایهء دیانت بهائی بهره‌مند سازد و اثمار نیکو به بار آورد.


طلوعی دیگر(https://t.me/tolouidigar)