اماکن مقدسهٔ دیانت بهائی

مشرق الاذکار لوتوس یا نیلوفر آبی

مشرق الاذکار لوتوس یا نیلوفر آبی ( هشتمین مشرق الاذکار بهائی ، شبه قاره هند ، هند ، دهلی نو )

خرید زمین : 1953
شروع ساخت : 1980
پایان ساخت : 1986
طراح و مدیر پروژه : مهندس فریبرز صهبا
مساحت زمین : 64/10
قطر ساختمان : 70 متر
ارتفاع از کف تا بالا : 27/34
ظرفیت تالار مرکزی : 1300نفر
ظرفیت کلی : 2500 نفر مشرق الاذکار لوتوس یا نیلوفر آبی در شهر دهلی‌نو ،پایتخت هندوستان، در 12 کیلومتری جنوب شرقی کانات پلس واقع شده است و به عنوان مادر معابد شبه قاره هند شناخته شده‌است.
این ساختمان شامل بیست و هفت گلبرگ است که از بتُن سفید ساخته شده و با سنگ مرمر سفید پوشیده شده و طراحی آن مانند گل سفید نیمه باز نیلوفر آبی است. طراح این بنا مهندس فریبرز صهبا میباشد ، که ده سال در زمینه طراحی و مدیریت پروژه در هند به سر برد ، و با کمک تیمی که حدود هشتصد مهندس ، تکنسین ، صنعتگر و کارگر بود به سختی کارکردند که یکی از پیچیده ترین معابد جهان را بسازند. متخصصین این بنا را به علت پیچیدگی و ظرافت بیش از حد، غیر قابل اجرا دانستند و به همین دلیل فریبرز صهبا خودش نظارت آن را بر عهده گرفته بود. این معبد جوایز متعددی در زمینه معماری از آن خود کرده است.
جنس مشرق الاذکار لوتوس از سنگ مرمر ، سیمان ، دولومیت (سنگ اهکی که دارای کربنات منیزیم است ) و ماسه ساخته شده است.
ساخت این معبد در سال هزار و نهصد و هشتاد و شش به پایان رسید و مدت زمان ساخت آن شش سال بود که تنها با استفاده از منابع محلی، نیروی انسانی و فن آوری محدود (به گونه ای که برای جابجایی مصالح زن ها مصالح را درون سبد گذاشته و سپس سبد را روی سر خود میگذاشتند و جابه جا میکردند) این یادگار به یاد ماندنی ساخته شد. از آن زمان که این بنا ساخته شد تا به حال یکی از زیباترین و بزرگ ترین معابد ساخته شده است.
ساختمان از بتُن سفید ساخته شده و با سنگ مرمر سفید پوشیده شده این سنگ‌ها از یونان خریداری و در ایتالیا برش داده شده‌اند. هر یک از نُه طرف ساختمان سه گلبرگ دارد و نُه در بزرگ به تالار مرکزی به‌ظرفیّت هزار و سیصد نفر باز می‌شود. ارتفاع بنا از کف تا بالای ساختمان ۲۷/۳۴ متر و قطر ساختمان هفتاد متر است و در زمینی به‌مساحت ۶۴/۱۰ هکتار در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری هندوستان نشسته‌است.
در طی بیش از 30 سالی که از عمر این بنا می‌گذرد بیش از ۵۰ میلیون نفر از آن بازدید به عمل آورده‌اند و گاه در هنگام تعطیلات مملکتی هند، تعداد بازدیدکنندگان به یکصد هزار نفر در یک روز بالغ شده‌است.

هندوستان با جمعیتی بین ۱٬۷ تا ۲٬۲ میلیون نفر بهایی بزرگترین جمعیت پیروان این آیین در جهان به‌شمار می‌آید. در این بنا به ندرت مناسکی ویژه بهائیان انجام می‌شود و همه می‌توانند با هر اعتقادی با سکوت به تفکر و مناجات بپردازند. انجام مراسم مذهبی و سخنرانی در سالن اصلی ممنوع است و اغلب مردم هندوستان از هر مذهب و طایفه‌ای آن‌را محترم می‌شمارند.


طلوعی دیگر(Tlgrm.in/tolouidigar)