اماکن مقدسهٔ دیانت بهائی

‏Bahai Temples Around the World

تصاویر: مَشرِقُ الاَذکار یا عبادتگاههای بهاییان در کشورهای مختلف که مکان ذکر و مناجات و‌عبادت همه مردم با هر دین و نژاد و فرهنگ میباشند.

نکته بسیار جالب در رابطه با این مشرق الاذکارها اینست که هزینه ساخت این بناها را بهاییانِ سراسر دنیا با پرداخت تَبرُعات و هزینه شخصی میپردازند. «بدون هیچ‌فشار و اجباری و کاملا داوطلبانه، هرموقع یکی از این پروژه ها آغاز میشود، بهاییان سراسر دنیا در طول ساخت، مبالغی را پرداخت میکنند».
.
این عبادتگاهها هرچند از نظر هندسی با یکدیگر مختلف هستند ولی از لحاظ معماری اصولي کلی در آنها مراعات شده است- همه دارای ۹ طرف و یک تالار مرکزی گنبد مانند هستند- که همزمان از وحدت ذاتی نوع بشر و تنوع و گوناگونی آن حکایت می کند. برنامه های عبادتی ساده و متشکل از دعا و مناجات و تلاوت منتخباتی از آثار بهائی و کتب مقدسه ادیان مختلف چون تورات و انجیل و قرآن و …است.
.
همانطور که حضرت بهاءالله مطرح فرموده اند، مشرق الاذکار یک مرکز و کانون روحانی برای موسسات وابسته مختلفی است که بمنظور خدمات علمی، بشردوستانه، آموزشی و اداری در اطراف آن بنا می شوند.
.
.
تصاویر : بالا – مشرق الاذکار شیکاگو در آمریکا
.
ردیف دوم از راست :
.
۱) مشرق الاذکار هندوستان در شهر دهلی نو موسوم به «نیلوفر آبی». طرح این معبد که به شکل گل نیلوفرِ آبی است و حوضچه های اطراف آن توسط مهندس ایرانی، «مهندس فریبرز صهبا» است.
.
۲) تصویر هوایی از مشرق الاذکار «نیلوفرِ آبی» در هندوستان

۳) سقف مشرق الاذکار شیکاگو از داخل
.
.
ردیف سوم از راست:
.
۱) تصویر ریاست جمهوری هندوستان «نارندرا مودی» که کتابچه ای از پیشرفتهای هندوستان را با تصویر «مشرق الاذکار نیلوفر آبی» در دست دارد.
.
۲)مشرق الاذکار ساموآ : طراحی از مهندس حسین امانت، طراحِ میدان آزادی و برج آزادی (شهیاد)
.
۳) مشرق الاذکار فرانکفورت در آلمان
.
ردیف چهارم از راست :
.
۱)مشرق الاذکار پاناما
.
۲) مشرق الاذکار اوگاندا
.
۳) مشرق الاذکار شیلی : طراحی مهندس سیامک حریری
.
.
در آتی عکسهای بیشتری از بعضی از این عبادتگاهها بهمراه اطلاعات بیشتر در مورد نحوه ساخت هر کدام در این پست قرار خواهم داد. به امید روزی که یکی از همین عبادتگاهها را در وطن عزیزمان بسازیم و همه مردم با هر دینی را در آن گرد هم آوریم.
.


Hosham.nikbakht(‏https://t.me/joinchat/AAAAAEGdZElUpCR5dLaQjw)