زندگینامهٔ مؤمنین دیانت بهائی

رحمت الله بدیعی

در خانواده‌ای هنرمند و بهائی در شهر کاشان چشم به جهان گشود.

در سن ۵ سالگی نواختن نی را از پدربزرگش فراگرفت و پس از آن کوشید که با ساز ویولن برادرش آهنگ‌های مختلفی که می‌شنود را بنوازد. به مرور از پدربزرگش ویولن و گوشه‌های موسیقی سنتی را فرا گرفت. او سپس به کلاس درس روپیک گریگوریان رفت و چندین سال شاگرد او بود.
در سن ۱۱ سالگی وارد هنرستان عالی موسیقی گردید و دیپلم خویش را در این مؤسسه دریافت نمود. او همچنین طی مدت تحصیلش در هنرستان موسیقی در کلاس ابوالحسن صبا نیز شرکت می‌نمود و مدت ۵ سال شاگرد ایشان بود.
رحمت‌الله بدیعی، از سال دهم تحصیل برنامه‌هایی را در رادیوی ایران اجرا نمود و پس از گرفتن دیپلم، همکاری خود را با ارکستر گلها آغاز کرد.
وی ضمن این¬که سال¬ها مایستر و سولیست ارکسترهای بزرگ ملی ایرانی بوده، نوازنده گروه ویولن یک های ارکستر سمفونیک کشور هلند نیز بوده است. به گفته «مجید درخشانی» از دوستان و همکاران بدیعی، «بدیعی یک چهره جهانی» است. تا جایی¬ که در فستیوال¬های گوناگون هنری کشورهای متعدد اروپایی، از مدعیان است.
با توجه به تحقیقات «محمدرضا گرگین¬ زاده»، در حال حاضر تنها کسی که از پس تحریر و تقریر ردیف ابوالحسن صبا بر می¬آید، کسی نیست جز «رحمت¬ الله بدیعی». حتی مرحوم تجویدی که خود دستی دیرینه در تدوین ردیف داشت، تنها بدیعی را واجد صلاحیت برای تدوین و تحریر دوره ¬های ردیف ابوالحسن صبا می¬دانست.
اکنون کتاب اول و سوم ویلون ابوالحسن صبا به خامه استاد رحمت ¬الله بدیعی در قالب آلبوم صوتی اجرا و پارتیسیون¬های آن نیز در قالب کتاب توسط انتشارات سرود منتشر شده است.
در سال ۱۳۵۸، با توجه به انقلاب ایران و سختگیری حکومت بر پیروان آیین بهایی، رحمت‌الله بدیعی به همراه خانواده خویش، مجبور به ترک ایران شد و به کشور هلند مهاجرت نمود و در حال حاضر فعالیت های هنریشان را در آن کشور ادامه می دهند .


کانال تلگرام آموزه های دیانت بهائی
@ayine_bahai01