زندگینامهٔ مؤمنین دیانت بهائی

تورنتون چیس، اول من آمن آمریکا

‍ ۱۹ اکتبر سال ۱۹۱۲، روزی که حضرت عبدالبهاء به سر مزار تورنتون چِيْس «اول مَن آمِن آمريكا» تشریف بردند.

متولد سال ۱۸۴۷میلادی بود که در شهر اسپرینگ فیلد ماساچوست به دنیا آمد، نام اصلی او جیمز براون تورنتون چیس بود ، در دو سالگی مادرش را از دست داده و پدرش که خواننده بود و همینطور دانشمند آماتور ، و ثروتمند سه سال بعد فوت همسرش تأهل اختیار کرد و سه فرزند دختر را به سرپرستی پذیرفت در این زمان تورنتون به نزد خانواده دیگری رفته و بعدها همیشه ایام کودکی خود را بی محبت و تنها توصیف میکرد و به همین خاطر نزدیکی بیش‌تری به خداوند احساس میکرد ، بعده ها در دانشگاه شهر نیوتن پذیرفته شد اما به ارتش پیوست و به عنوان افسر برجسته نیروی نظامی آمریکا در جنگ های داخلی این کشور در آن پست فعالیت کرد. در سال ۱۸۹۴ به دین بهایی ایمان آورده ، (اول مَن آمِن آمريك شد )یعنی اول کسی که در کشور آمریکا مومن به امر بهایی شد.

تورنتون بعد از ازدواج با همسرش صاحب دو فرزند دختر شد و در ادامه شغل پدرش را که سرمایه دار بود دنبال کرد به خاطر شغلش با افراد گوناگونی ارتباط داشت و نفش بسزایی در فعالیت های امری در شهر شیکاگو داشته و راهنمای بسیاری از احبا در آن زمان بود.

مسافرت های بسیاری انجام میدادو در این بین توانست با بهاییان در شهرهای مختلف دیدار داشته باشد و با توجه به این مهم با کوشش و توانایی بسیار نقش مهمى را در گسترش امرالله در مناطق مختلف داشت. در سال ۱۹۰۷ میلادی به ارض اقدس سفر کرده و به زیارت حضرت عبدالبهاء نائل شد مدتی بعد مقاله کوتاهی در رابطه با تعالیم امر بهایی به رشته تحریر در آورد. تورنتون انسانی بسیار خالص و خاص بود و عقیده داشت “مقام حضرت عبدالبهاء آنقدر متعالی است که بندگان را لیاقت کافی نه که به حضور آن حضرت مشرف شوند” , تورنتون چیس تنها دو هفته قبل از اینکه حضرت عبدالبهاء به آن خطه سفر کنند در تاریخ ۳۰ سپتامبر ۱۹۱۲ در شهر لوس آنجلس صعود کرد، حضرت ولی امرالله ایشان را به عنوان یکی از شاگردان عبدالبهاء تلقی کرده که مورد افتخار جامعه امری بودند.

حضرت عبدالبهاء به منظور تکریم مقام ایشان سفر کوتاهی به کالیفرنیا برای زیارت مقبره جناب تورنتون چیس داشتند. در تاریخ ۱۹ اکتبر با قطار به آن جا رهسپار شدند جمعی از احباء نیز در رکاب مبارک حرکت می نمودند چون بر آن مزار پر انوار رسیدند بر مرقدش بوسه زدند و گل های بسیار بر روی آن خاک پاک چیدند و بعد رو به طرف أراضى مقدسه ایستاده و زیارت نامه تلاوت فرمودند. بعد شروع به مناجات عربی در طلب مغفرت آن متصاعد الی الله فرموده و در آخر شرح ایام حیات و خدمات و ثبوت و استقامت آن مؤمن بالله را بیان نمودند و حین مراجعت جبین مبین را بر آن قبر معنبر گذارده بوسیدند به حالتی که دیده صادقان گریان شد…..
هر نفسی آرزوی آن مقام ارفع اعلی نمود.

مرکز میثاق در قسمتی دیگر فرمودند: …هر سالی به زیارت قبر مستر چیس از قِبَلِ من بروید زیرا نفس مقدسی بود و مقام او بعد معلوم خواهد شد…

مآخذ :
(قسمت هايي از متن فوق) بدایع الآثار جلد اول صفحات ۳۱۵-۳۱۳ و صفحه ۳۲۴
قسمت های دیگر ترجمه شرح حال جناب تورنتون چِيْس مى باشد.

مطالعه بیشتر در مورد خدمات یاران آمریکای شمالی، پیام بهائی شماره ۱۷۶
https://www.h-net.org/~bahai/diglib/Periodicals/Payam_i_Bahai/176.PDF

شرح حال جناب تورنتون چیس به انگلیسی
https://bit.ly/3nagtCr

ویدیوی همراه برنامه ای به مناسبت سالروز صعود جناب «چیس» در سپتامبر سال ۲۰۲۱ و بر سر مزار ایشان می باشد که با همراهی جناب «بدیع یزدی» و جناب «فریبرز جعفری» انجام شده است.


کانال تلگرام طلوع کرمل (https://t.me/tolo_e_carmel)