زندگینامهٔ مؤمنین دیانت بهائی

ایادی امرالله دکتر « آدلبرت مولشگل »

متولد ۱۶ ژوئن ۱۸۹۷ در برلین
صعود در تاریخ ۲۹ جولای ۱۹۸۰
انتصاب مقام ایادی امرالله در فوریه سال ۱۹۵۲

دکتر آدلبرت مولشگلل یکی از بهائیان برجسته از یک خانواده پروتستان بود. پدرش در خدمت پادشاه وورتمبرگ یک پزشک نظامی بود که بر انتخاب حرفه آدلبرت جوان تأثیر گذاشت. مادرش دختر کشیش بیبراخ بود و در تربیت معنوی پسرش تلاش می کرد . آدلبرت دوران کودکی خود را که بخشی از آن در اشتوتگارت گذراند به عنوان یک دوران شاد توصیف میکرد. والدینش به او عشق و توجه زیادی نشان دادند. او روح پرهیزگاری را از مادرش و همچنین نظم و ترغیب در ورزش را از پدرش داشت. جناب مولشگل خواهر کوچکتری داشت که بعداً به شرق اروپا مهاجرت کرد و در آن جا بود که ایمان آورد.

در طول جنگ جهانی اول او در گروه پزشکی خدمت می کرد و تلاش می کرد تا حقایق سخت پزشکی را با اشتیاق برای روشنگری معنوی در درون خود هماهنگ کند. تحصیلات پزشکی او را به فرایبورگ ، گریفسوالد و توبینگن برد. او به طور فزاینده ای متقاعد شد که دوران جدیدی در حال شکل گیری است و او به یک جستجوگر واقعی تبدیل شد… در سال ۱۹۲۲ او اولین مرکز پزشکی خود را در اشتوتگارت افتتاح کرد….دو سال بعد با هرما ویدل ازدواج کرد. آنها دو دختر و سه پسر داشتند که یکی از آنها در کودکی درگذشت. هرما مادری قابل و همراهی صمیمی برای همسرش در تمام فعالیت های امری خود بود …در سال ۱۹۵۸ دکتر مولشگلل و همسرش از اشتوتگارت به مراکز مختلف و در نهایت به توبینگن مهاجرت کردند، جایی که هرما در سال ۱۹۶۴ در اثر بیماری طولانی و شدید که در طی آن تحت مراقبت شوهرش بود درگذشت و این فراق دکتر مولشگل را بسیار مغموم ساخت خرما بعد از ایمان آوردن خدمات بسیاری برای انتشار امر به جای آورد.

دکتر پس از درگذشت همسرش به وین رفته و به فعالیت های امری پرداخت چندی بعد با منشی محفل روحانی ملی اورسولا کوهلر ازدواج کرد. سپس در سال ۱۹۷۰ مجوز اقامت خود در دانشگاه فریبورگ سوئیس را گرفت و به زودی یک جامعه سالم در فریبورگ با کمک او و همسرش تأسیس شد.

در سال ۱۹۶۹ بنا به درخواست جامعه امری به قاره آسیا رفته و به کشورهای ایران ، هند، بنگلادش و نپال سفر کرد. در سال های ۱۹۷۱ و ۱۹۷۲ به آفریقا و در سال ۱۹۷۵ به آمریکای جنوبی سفر کرد. گر چه از نظر قوای بدنی ضعیف شده بود اما از پا نمی نشست در هشتاد سالگی به یونان سفر کرد و در تمامی این اسفار تبلیغی سعی بلیغ در انتشار امر الهی داشت.

در ۲۹ جولای ۱۹۸۰ روح دکتر مولشگل به ملکوت ابهی عروج نمود و در سواحل مدیترانه به خاک سپرده شد. او قلم توانایی داشت و نوشته و اشعار بسیار از خود بر جای گذاشت. در سال ۱۹۷۷ مجموعه ای از آثار او توسط انتشارات بهائی آلمان به مناسبت هشتادمین سالگرد تولد وی منتشر شد. آخرین شعر او وقف او را در ذات زندگی توصیف می کند.

لوحی از حضرت عبدالبهاء خطاب به دکتر مولشگل در تاریخ ۱۶ اکتبر ۱۹۲۰ و پیام بیت العدل اعظم در تاریخ ۲۹ جولای ۱۹۸۰ به مناسبت صعود ایشان، به اضافه شرح حال کامل تر زندگی دکتر مولشگل را در لینک زیر ( به زبان انگلیسی) می توانید مطالعه کنید:
https://bahaipedia.org/Adelbert_Mühlschlegel


کانال تلگرام طلوع کرمل (https://t.me/tolo_e_carmel)