زندگینامهٔ مؤمنین دیانت بهائی

ورقی از تاریخ امر

۱۱ اکتبر سال ۱۹۰۲
⁠ تولد جناب «عبدالحمید اشراق خاوری»

کمتر کسی در جامعه امری می توان یافت که نام جناب «عبدالحمید اشراق خاوری» به گوشش نرسیده باشد. عالمی فاضل ، انسانی فرهیخته و دارای فضائل و خصائل اخلاقی که با علم و دانش بسیاری که داشتند قدم های مهمی در جامعه امری برداشتند.

جناب «اشراق خاوری» از بزرگان علمای بهائی و از جملهء نفوسی است که میتوان او را به حقیقت از اهل فضل شمرد زیرا هم علم و اطلاعی وسیع و هم نطق و بیانی فصیح و هم انشائی سلیس و هم تألیفاتی نفیس داشت و همچنین این ذات شریف از مفاخر مبلغین معاصر و در ردیف فضلای عالی قدر امرالله از قبیل جناب میرزا اسدالله فاضل مازندرانی، جناب وحید کشفی و جناب آقا سیّد عباس علوی میباشد که در صف اول متبحرین قرار دارند.

جناب «اشراق خاوری» در سحر ۱۸ مهر ۱۲۸۱ شمسی (مطابق ۱۱ اکتبر ۱۹۰۲) در مشهد متولد شد. پدرش برای نام گذاری فرزند از قرآن فال گرفت و چون اوراق کتاب الله را گشود آیهء مبارکهء «انّه حمید مجید» در ابتدای صفحه دیده شد، از این رو او را عبدالحمید نامیدند.

ایمان جناب اشراق خاوری به دیانت بهائی در سال ۱۳۴۵ قمری (مطابق ۱۳۰۶ شمسی و ۱۹۲۷ میلادی) بود.

از تألیفات ایشان عبارت اند از: مائده آسمانی در ۹ جلد * رحیق مختوم در دو جلد * اسرار ربانی در دو جلد * اذکار المقربین در ۳ جلد * تسبیح و تهلیل * پیام ملکوت * درج لئالی در ۳ جلد * پیام بهاءالله (اصل انگلیسی از دکتر اسلمنت) * شرح حال حضرت غصن اطهر * ترجمه و تلخیص تاریخ نبیل زرندی * گنجیه حدود و احکام * ایّام تسعه * ترجمه تبیان و برهان از عربی در دو جلد * ترجمه دلیل و ارشاد از عربی * نورین نیّرین * تقویم تاریخ امر * آثار قلم اعلی شماره ۳ و ۴ * محاضرات در ۲ جلد * گنج شایگان * قاموس ایقان در ۴ جلد * شرح اشعار نعیم * تفصیل الدر (شرح مفصل اشعار نعیم در ۵ جلد * آفاق و انفس در ۱۲ جلد * دایرة المعارف امری در ۱۹ ‌جلد * طراز الاطلس للکتاب الاقدس * اقداح الفلاح….(۱)

به مناسبت سالروز تولد فاضل گرانقدر جناب اشراق خاوری ویدیویی تقدیم حضورتون می کنیم که با صدای ایشان می باشد و به طور مختصر شرح حالی از خودشان بیان می کنند و خاطراتی از پیشینیان خود می گویند.

در این ویدیو تصاویری از ایشان می بینیم و همچنین کتاب «اشراق خاوری» از زندگی، آثار و خاطرات این عالم جلیل با پیش گفتاری از «صالح مولوی نژاد» و مقدمه ایی از جناب «وحید رأفتی» کاری از بنیاد فرهنگی «نحل» معرفی می شود.

برای آشنائی هر چه بیشتر با تألیفات جناب «اشراق خاوری» تنها به چند فقره در زیر اشاره شده است. برای دسترسی به سایر کتاب های ایشان به کانال «کتابخانه نور» مراجعه فرمایید:

۱- برگرفته از سایت آیین بهائی


کانال تلگرام طلوع کرمل (https://t.me/Tolo_E_Carmel)