زندگینامهٔ مؤمنین دیانت بهائی

⁠کیت رانسوم کهلر

Keith Ransom-Kehler
تولد:۱۴ فوریه سال ۱۸۷۶
محل تولد: ایالت کنتاکی، آمریکا
فارغ التحصیل رشته روانشناسی در سال ۱۸۹۸
ازدواج : در سال ۱۹۰۱ با رالف رانسوم و پس از صعود ایشان با جیمز هوارد کهلر ازدواج کرد.
زیارت حضرت عبدالبهاء: ۱۳ سپتامبر سال ۱۹۱۱ در لندن
ایمان به دیانت بهائی: سال ۱۹۲۱
صعود: ۲۳ اکتبر سال ۱۹۳۳ در اصفهان

بانو کهلر در سال ۱۹۱۱ حضرت عبدالبهاء را زیارت کرد که تأثیری عمیق بر وی گذاشت و پس از یک دهه در سال ۱۹۲۱ ایمان آورد. پس از آن از طریق نوشته ها و سخنرانیهای خود در انتشار امرالله بسیار کوشید و بدین ترتیب یکی از مبلغین زبر دست امر در آمریکا شد .در سال ۱۹۲۹ مسافرتهای خود را برای انتشار امر در خارج از آمریکای شمالی آغاز کرد .کیت در طی این سفرها از جمله به هاوایی ،چین ، ژاپن ، استرالیا ، نیوزلند ، برمه ، سنگاپور و هندوستان مسافرت کرد و به انتشار امر و گسترش نظم اداری کمک های شایانی نمود.

در اواسط سال ۱۹۳۲ از طرف حضرت ولی امرالله ماموریتی به وی محول شد که در مقام نماینده محفل روحانی ملی ایالات متحده آمریکا برای تقدیم دادخواستی به رضا شاه پهلوی مبنی بر رفع ممنوعیت ورود و توزیع مطبوعات بهائی در ایران و بر طرف نمودن تضییقات وارده بر جامعه بهایی این کشور به ایران سفر کند .

کیت با اشتیاق این ماموریت را به عهده گرفت و ضمن سفر به سراسر ایران و ملاقات احبا سخنرانیهای متعددی ایراد نمود .احبا در همه جا با شوق و شور از او استقبال میکردند .این بانوی فداکار بمنظور دفاع از حقوق بهائیان ایران برای مدت یکسال بطور مکرر با مسئولین امور مملکتی در سطوح بالا در تماس بود

او در مدت اقامت خود در تهران، هفت نامه به شاه نوشت. او با چندین مقام عالی کشور ملاقات کرد و این اطمینان را گرفت که این ممنوعیت از وزیر دادگاه برداشته خواهد شد، اگرچه این ممنوعیت و آزار و شکنجه همچنان ادامه داشت.

در ۳۱ شهریور ۱۳۳۲ از تهران به قم رفت و در آنجا با دوستان و چند تن از مقامات محلی دیدار کرد.بعد عازم کاشان شد. در مسیر ۲۵۰ نفر از بهائیان شهر کاشان با او ملاقات کردند. چهار روز بعد به سخنرانی در مراسم های مختلف و سایر فعالیت های آموزشی از جمله سفر به روستای آران اختصاص داشت. روز بعد او دعوت والی را پذیرفت تا با بسیاری از مقامات بلندپایه در منزل خود از جمله رئیس پلیس، رئیس شورای شهرداری و مدیران صحت و تجارت عمومی ملاقات کند. او پس از فرصت‌های سخنرانی و ملاقات‌های بیشتر با بهائیان و مؤسسات آنها، به اصفهان سفر کرد و در ۷ اکتبر وارد آن شهر شد. او از مکان‌های مقدس امری بازدید کرد. در ۹ اکتبر، وی به دیدار فرماندار و همچنین رئیس اداره تلگراف و رئیس پلیس موفق شد.

در ۱۰ اکتبر، خانم رانسوم کهلر به بیماری مبتلا شد. نجمیه خانم علایی و رحمت‌الله خان علایی هر دو اهل طهران که از سوی حضرت ولی امر به همراهی وی در سفر ایران به آن جا آمده بود و دکتر عباسیان اصفهانی حضور داشتند. پس از بدتر شدن حال وی پزشکان تشخیص دادند که به آبله مبتلا شده و اگر چه به نظر می رسید که حال او در طی چند روز آینده رو به بهبودی باشد، اما ناگهان در ۲۷ اکتبر ۱۹۳۳ تسلیم بیماری شد. یک گروه عظیم متشکل از نزدیک به ۶۰۰ نفر از بهائیان اصفهانی با ماشین حمل جسد که مملو از گل بود در خیابان های اصلی شهر همراه شدند.

حضرت شوقی افندی به محض دریافت خبر درگذشت وی، پیام زیر را به محفل روحانی بهائیان ایران ارسال فرمودند:

«مدافع دلیر و منادی سرافراز امرالله از اعماق ظلمت، پیروزمندانه به عالم ملکوت عروج نمود؛ اقدامات مجدانه ایشان از غافلان در آن سرزمین پنهان بود؛ جماعت عالم و آگاه قدر او را می دانستند؛ او افتخار مقام شهادت و هم چنین مقام ایادی امرالله را داراست . قطعاً تمامی محافل طهران با همراهی نمایندگانی از شیراز، کرمان، آبادیه، یزد و بنادر جنوب به جای من به زیارت قبر مطهر او خواهند رفت.»

پیکر مطهرش در جوار مراقد سلطان شهدا و محبوب شهدا به خاک سپرده شد .بعد از صعودش حضرت ولی امرالله وی را اولین شهید جامعه بهائی آمریکا نامیدند.

بانو کهلر خدمات بیشمار به جامعه امری ارائه دادند که در این مختصر نمی گنجد برای آشنایی بیشتر و کامل تر با این مبلغ شهیر به لینک زیر به زبان انگلیسی مراجعه فرمایید:
https://bit.ly/3nw8lwk


کانال تلگرام طلوع کرمل (https://t.me/tolo_e_carmel)