زندگینامهٔ مؤمنین دیانت بهائی

مهندس هوشنگ سیحون

مهندس هوشنگ سیحون در سال ۱۲۹۹ در خانواده اى بهائی و هنرمند دیده به جهان گشود .

پدر بزرگ او 《میرزا عبدالله》 مادرش (مولود خانم) از نوازندگان تار و سه تار و زنده یاد «احد عبادى» که دایى سیحون به حساب مى آید بوده است. او بعد از راهیابى به دانشکده هنرهاى زیباى دانشگاه تهران استعداد خود را از نقاشى به معمارى توسعه مى دهد و براى ادامه تحصیل راهى پاریس و دانشکده هنرهاى زیباى پاریس (بوزار) مى شود و در سال ۱۹۴۹ به درجه دکتراى هنر مى رسد.
مهندس سیحون بعد از طراحى و اجراى آرامگاه بوعلى سینا (همدان) پروژه هاى زیادى را طراحى و اجرا مى کند که از جمله آنها مى توان به مقبره عمر خیام (نیشابور)، مقبره کمال الملک (نیشابور)، مقبره و موزه نادر شاه افشار (مشهد)، مجلس شوراى ملى، موزه توس (مقبره فردوسى)، کارخانه نخ ریسى کوروس اخوان، کارخانه آرد مرشدى، سازمان نقشه بردارى کل کشور، بانک سپه (توپخانه)، مجتمع آموزشى یاغچى آباد، سینما آسیا، سینما سانترال، کارخانه کانادا دراى (زمزم فعلى) در تهران و اهواز، کارخانه یخ سازى کورس اخوان و حدود ۱۵۰ پروژه خصوصی اشاره کرد که تقریبا همه به اقتضاى کانسپتى که داشته اند از مصالح ساده و مقاوم محلى تشکیل شده اند.
سیحون همچنین در طول آن سالها عضو شوراى ملى باستان شناسى، شوراى عالى شهرسازى، شوراى مرکزى تمام دانشگاه هاى ایران و کمیته بین المللى «ایکوموس» (Icomos) بوده و به مدت ۱۵ سال مسئولیت مرمت تمام بناهاى تاریخى ایران را بر عهده داشته است. از دیگر مسئولیت هاى مهم ایشان ریاست دانشکده هنرهاى زیباى دانشگاه تهران و سالها تدریس معماری در این دانشگاه بوده است.
یک بخشى از شهرت مهندس سیحون هم به نقاشى ها و به ویژه طراحى هاى او برمى گردد. که نتیجه آن نمایشگاه هاى مشترک سیحون و پابلو پیکاسو غول هنر قرن بیستم در تهران و در ماساچوست آمریکا که با همراهى آثارى از سالوادور دالى برگزار شد.
بعد از انقلاب سال 1357 مهندس #سیحون به دلیل اعتقادش به دیانت بهائی از ایران رانده شد و در سال 1393 بدور از وطن محبوب در گذشت .


کانال تلگرام آموزه های دیانت بهائی
@ayine_bahai01