زندگینامهٔ مؤمنین دیانت بهائی

هدایت الله نیّرسینا

در سال 1294 در خانواده ای معتقد به آئین بهائی در شهر نراق از توابع شهرستان دلیجان واقع در استان مرکزی متولد گردید . او تا شش سالگی در زادگاهش نراق رشد و نمو یافت تا اینکه پدرش ملا محمد نراقی که ذائقه شاعری و صدای خوش داشت را از دست داد سپس تحت سرپرستی برادرش حبیب الله نیرسینا به تهران نقل مکان نمود . تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در تهران با موفقیت به پایان رسانید .

بعد در دانشسرای عالی تهران در رشته ادبیات پارسی به تحصیل پرداخت و پس از گذراندن دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشنامه دکترای ادبیات را دریافت داشت .
وی ابتدا به تدریس در دبیرستان های علمیه و دارالفنون و مروی و نظام پرداخت و بعد از دریافت مدرک دکترا به تدریس در موسسات آموزش عالی ، دانشسرای عالی ، دانشکده افسری ، دانشکده علوم ، دانشکده هنرهای زیبا مشغول گردید .
در اثنای خدمات فرهنگی ؛ سال ها با رادیو ایران در تهیه برنامه های رادیویی همکاری نزدیک داشت . اشعار و مقالات آقای نیرسینا در نشریات کشور به چاپ رسیده و چندین جلد کتاب درسی برای تدریس در دانشکده افسری تالیف نموده است . وی مولف شماری از کتاب های درسی مدارس ایران از جمله قرائت فارسی ؛ املاء(دیکته) و جغرافیا ؛ ت‍ع‍ل‍ی‍م‍ات‌ ادب‍ی‌ م‍ش‍ت‍م‍ل‌ ب‍ر ان‍ش‍اء م‍راس‍لات‌ و م‍س‍ائ‍ل‌ ادب‍ی‌ و اخ‍لاق‍ی‌ و اج‍ت‍م‍اع‍ی و… بود .
او زمانی ریاست شورای شعر و موسیقی رادیو ایران را بر عهده داشت . چون رادیو رسانه‌ای عمومی و سراسری است، باید زبان و گویشی که در آن به کار گرفته ‌شود، پاک و عاری از اشتباه و بی‌نقص باشد . بررسی درستی اوزان و عروض و قافیه، پاکی کلام و تمیزی زبان و روشنی پیام، از وظایف شورای شعر بود که ریاستش به عهده جناب دکتر بود.
از جمله پست های ایشان طی چهل و سه سال خدمت در وزارت فرهنگ عبارتند از : ریاست فرهنگ زنجان – ریاست اداره کل بازرسی – ریاست اداره کل آموزش و پرورش تهران و حومه .
استاد نیّرسینا کمی قبل از انقلاب برای دیدار فرزندان به فرانسه رفت و بعد از انقلاب بدلیل تاراج کتب و اشعارشان مجبور مهاجرت به آمریکا شد و نهایتا در تاریخ 26 مرداد 1377 در سن 83 سالگی بدور از وطن محبوبش وفات یافت .
یادشان جاوید


کانال تلگرام آموزه های دیانت بهائی
@ayine_bahai01