زندگینامهٔ مؤمنین دیانت بهائی

ایادی امرالله خانم روحیه مکسول- ربانی

خانم روحیه ربّانی ( 1910 – 2000 میلادی) یکی از شخصیت‌های بین‌المللی جامعۀ جهانی بهائی بودند. ایشان تنها فرزند آقای ویلیام سادرلند مکسول، آرشیتکت طراز اول کانادایی و همسرشان خانم می بولز از اولین بهائیان غربی بود که به هنگام تولد( 8 آگست 1910) وی را مری مکسول نام نهادند. روحیه خانم در سال 1937 میلادی با حضرت ولی‌امرالله( نوۀ حضرت عبدالبهاء که پس از ایشان به مدت 36 سال هدایت جامعۀ بهائی را بر عهده داشتند) ازدواج کردند.

ایادی امرالله خانم روحیه مکسول- ربانی،در سال 1985 به عنوان نمایندۀ بیت العدل اعظم، بیانیۀ “وعدۀ صلح جهانی” را به آقای خاویر پرز دکوئیار، دبیرکل سازمان ملل متحد، تقدیم کردند.

ایشان جهت معرفی حضرت بهاءالله و پیامشان به مردم نقاط مختلف جهان، به بیش از 185 کشور و سرزمین سفر کردند. یکی از جنبه‌های مهم این سفرها، تشویق مردم بومی به مشارکت کامل در امور جامعۀ بین‌المللی بود. در جریان این سفرها، ایشان همچنین با رؤسای دولت‌ها و حکومت‌های کشورهای مختلف ملاقات می‌کردند و پیام صلح و وحدت آئین بهائی را با آنان در میان می‌گذاشتند.

روحیه خانم با حمایت از اقدامات صندوق بین المللی حفظ طبیعت، با ایراد سخنرانی جالبی در سال 1988 در لندن، سبب اقدام مؤثری به نام” دیانت و محیط زیست” شدند. ایشان همچنین در طرح‌ریزی و مدیریت اجرای برنامه‌های بازسازی تعدادی از بناهایی که از نظر آئین بهائی اهمیّت تاریخی دارد مشارکت داشتند.


منبع: متن تهیه شده در دفتر اطلاعات عمومی جامعۀ بین‌المللی بهائی مورخ 20 ژانویۀ 2000

وب سایت بهائیان ایران(@bahaisofiran_official)