پاسخ به شبهات وارده بر دیانت بهائی, زندگینامهٔ مؤمنین دیانت بهائی

ایرج دوستدار

در سال 1309در شهر قزوین و در خانواده ای بهائی به دنیا آمد . از سال ۱۳۲۸ از طریق عموی خود آقای سبحانی، وارد کار تئاتر شد و مدت ۱۲ سال در این رشته فعالیت داشت. فیلم‌هایی که وی بازی کرد عبارت بود از: مراد، خون و شرف، دختری از شیراز و…

او فعالیت رسمی خود در صنعت دوبله را در سال 1337 در استودیو مولن روژ تهران با فیلم افسانه گمشدگان و سه پدر خوانده بجای “جان وین” شروع و تا سال ۱۳۴۷ در سمت مدیر دوبلاژ در آن استودیو مشغول به کار بود.. او به نوعی پایه گذار سبک شناسی در دوبله ایران بود از این رو صداهایی که برای بازیگران طراز اول انتخاب می نمود برای همیشه در دوبله ایران ماندگار شدند. «جان وین » با صدای ایرج دوستدار در ایران شناخته شد و با استقبال چشمگیری در کشورمان مواجه گردید . با توجه به اینکه دوستدار به زبان انگلیسی ، عربی و فارسی تسلط کامل داشت برای درک هرچه بهتر تغییرات و پی بردن به ظرافت های کاری بازیگر و نیز شنیدن مستقیم دیالوگ ها ، فیلم هارا به زبان اصلی نگاه می کرد اولین کار دوستدار همگام کردن خود با تغییرات بازی بازیگر و پس از آن هم کاربرد فارسی شده اصطلاحات موجود در دیالوگ بود ؛ او با این دو فاکتور جان وین را آفرید.
او کارمند دولت بود و در اداره دارایی کار میکرد هیچ گاه به دوبله به عنوان منبع درآمد نگاه نکرد و به همین دلیل سطح کیفی کارهای دوستدار همیشه در حد مطلوب بود. او عاشق دوبله بود و عقیده داشت هرکاری که با اجبار و برای پول باشد از بابت هنری افت خواهد کرد. وی در طول مدت کاری خود بیش از هشتصد فیلم دوبله کرد. کاووس دوستدار برادر وی بود که او نیز در فیلم‌های بسیاری صدای زیبای خود را به یادگار گذاشت. از مهمترین آنها فیلم هملت است که به جای شخصیت اصلی فیلم گویندگی کرد.
ایرج دوستدار سرانجام در26 اسفند ماه سال 1375 به دیار باقی شتافت.

یادشان جاوید


کانال تلگرام آموزه های دیانت بهائی
@ayine_bahai01