زندگینامهٔ مؤمنین دیانت بهائی

دکتر سیروس علایی

مدت هشت سال مشغول به تدریس در دانشکده فنی دانشگاه تهران بود پس از انقلاب اموالش توقیف و مصادره شد و در کوچی اجباری به لندن رفت در آنجا به دلیل عشق سرشار به میهن محبوب که از آن دور افتاده بود مشغول به گردآوری نقشه های تاریخی ایران و پژوهش در تاریخ جغرافیای ایران گردید. نتیجه زحماتش در نهایت در صورت دو کتاب نفیس منتشر شد . مقاله نقشه نگاری ایران در دانشنامه ایرانیکا از دیگر آثار او است.

کتاب او به نام «نقشه‌های عمومی ایران» درسال ۲۰۰۵ از طرف انتشارات دانشگاهی بریل (Brill) منتشر گردید. این کتاب از دو فصل عمده تشکیل شده است: فصل ۱: نقشه‌های بطلمیوسی که در آن به زندگی و کارهای بطلمیوس پرداخته شده است. فصل ۲: نقشه‌های عمومی و منطقه‌ای ایران که به نقشه‌های ایران تولید شده بین سالهای 1477 تا 1925 در کشورهای گوناگون مانند ایتالیا، اسپانیا، پرتغال، فرانسه، آلمان، بریتانیا، عثمانی و خود ایران می‌پردازد.
این کتاب یگانه و ممتاز با ارائه ی بیش از 400 نقشه تاریخی سندی کامل از تاریخ جغرافیای ایران است .
ایرج افشار درباره کتب سیروس علایی مینویسد :
من خوشوقتم که این کار عظیم وطن پرستانه به دست یک ایرانی انجام شده و انتشارات بریل با نشر آن سکه ی قبول بر آن زده و مالا سندی است که هر خارجی بی غرضی به آن توجه خواهد کرد و قطعا می تواند در بسیاری از مباحثی که گاه به گاه پیش می آید (مانند نام خلیج فارس) این مرجع اساسی کارآمدی داشته باشد.


کانال تلگرام آموزه های دیانت بهائی
@ayine_bahai01