زندگینامهٔ مؤمنین دیانت بهائی

شیخ محمد ابراهیم فاضل شیرازی

در سال 1242 شمسی در برازجان دیده به جهان گشود خانواده ایشان از شیعیان جزایر بحرین بوده که توسط مبلغین اسلامی که از فرستادگان حضرت امیر المؤمنین بودند به شرف اسلام در بحرین مشرف شدند.

پدر فاضل، شیخ نجف علی برازجانی یکی از مجتهدین قریه برازجان فارس بود. شیخ محمد ابراهیم مدت چهار سال با جد و جهد تمام در شیراز نزد ملا محمد علی تحصیل فقه و اصول کرد و در شانزده سالگی نزد ملا عباس شاگرد بلافصل حاج ملا هادی سبزواری رفته دو سال تمام به تعلم فلسفه اختصاص داد و همچنین از میرزا آقای جهرمی برای مدتی کسب فیض نمود. جناب فاضل شیرازی در نجف اشرف مدت دو سال در مجلس درس مجتهد شهیر جناب آخوند ملا کاظم خراسانی حاضر شده و در فقه و اصول به مرتبه اجتهاد رسید و از فضلای نامی به شمار آمد. فاضل شیرازی به علاوه تبحّر در علوم اسلامیه در اقسام فنون فلسفیه از قبیل حکمت مشاء و حکمت اشراق متخصص و در مراحل سلوک و عرفان مقامات عالیه پیموده بود.
فاضل از زیارت کتاب ایقان و الواح دیگر بدون اینکه اسم و رسم مظهر ظهور را بداند به آئین بهائی مؤمن شده و در شمار بزرگترین علمای امر بهائی در آمد. ایشان در شهر رشت با علما آن خطه در مجلسی که در مسجد انعقاد یافت مذاکره نمود و در محضر فقهاء حقیقت امرالله را اثبات نمود. جناب فاضل در آن مدینه شهرتی عجیب یافت و سپس در طهران به خدمات امریه مشغول گردید و در مدرسه تربیت تعلیم و در خارج تبلیغ می کرد و از ایشان خدمات شایانی به یادگار ماند. سرانجام در سنه 92 تاریخ بدیع روح پر فتوحش به عالم باقی شتافت. از آثار ایشان میتوان به استدلالیه ای که بر وفق مصطلحات حکماء تالیف شده و رسالاتی که در جواب ایرادات معترضین نوشته شده اشاره کرد.
یادشان جاوید


کانال تلگرام آموزه های دیانت بهائی
@ayine_bahai01