زندگینامهٔ مؤمنین دیانت بهائی

عبدالحمید اشراق خاوری

در هیجدهم مهر ماه 1281 شمسی در شهر مشهد دیده به جهان گشود پدرش از علما و بزرگان مشهد بود و ظل تربیت مادر به اصول و احکام شریعت آشنا گردید و اشعار بسیار از حافظ و سعدی و فردوسی آموخت سپس در مدرسه رحمتیه به تحصیل علوم مشغول گشت و فنون ادب و اصطلاحات عرفانی و مطالب فلسفی بیاموخت و در ادبیات عرب از محضر ادیبی نیشابوری استفاده ی فراوان برد .

اشراق خاوری برای یافتن حقیقت بسیار سفر نمود و نزد علما و حکمای بسیاری علم و شریعت آموخت طی اسفار بارها نام بهائی به گوشش میخورد اما به دلیل تبلیغات سوئی که ذهنش را پر کرده بود بدان رغبتی نداشت .
به تدریج شهرتی بی اندازه به دست آورد و ارادتش در تمام دلها جای گرفت و در مدرسه دولتی جزو معلمین عالی رتبه گردید و آوازه ی دانایی و حسن تقریرش در همه جا پیچید و جماعت برای شنیدن مواعظش در مساجد ازدحام میکردند .
در ملایر بود که میرزا یوسف خان ثابت وجدانی با تلاوت آیاتی از حضرت بهاءالله برای اشراق خاوری او را نرم کرد و نهایتا موجب ایمان او گردید .
پس از ایمان مورد اذیت و آزار و ضرب و شتم جاهلان قرار گرفت و عده ای حکم به قتلش دادند پس ناچار ترک دیار کرد و مجددا مشغول سفر گردید اما این بار به هر شهر و دیاری که میرسید ندای آئین یزدان را بلند مینمود .
از تالیفات ایشان میتوان به مائده آسمانی در 9 جلد – رحیق مختوم در دو جلد – اسرار ربانی در دو جلد – اذکار المقربین در سه جلد – تسبیح و تعلیل – دایره المعارف امری در 19 جلد – قاموس ایقان در چهار جلد – محاضرات در دوجلد و دهها جلد کتاب دیگر نام برد .
عبدالحمید اشراق خاوری در پانزدهم مرداد ماه 1351 شمسی رخت رحلت بر بست و به جهان بالا شتافت .
یادشان جاوید


کانال تلگرام آموزه های دیانت بهائی
@ayine_bahai01