زندگینامهٔ مؤمنین دیانت بهائی

ملا محمد زرندی نبیل اعظم

اجداد نبیل شعبه ای از چادرنشینان ایل عرب طاهری موسوم به یعقوبی بوده اند که در زرند سکنی گزیده بودند. محمد در سال 1248 قمری قدم به دنیا گذاشت . در 9 سالگی به مکتب رفت و قرآن آموخت و در نوجوانی همراه با کسب علوم اسلامی به چوپانی مشغول بود .

در هفده سالگی توسط سید حسین و سید اسماعیل زواره ای به سید علی محمد باب ، مبشر آئین بهائی مومن گردید زمان قتل عام بابیان در ایران دستگیر و مورد اذیت و آزار فراوان قرار گرفت . پس از خلاصی از بند ، مشغول به سفر و انتشار آئین الهی شد.
در سال 1274 زمانی که در محضر حضرت بهاءالله قرار گرفت بر مقام ایشان واقف گردیده و با شوق و انجذابی بی مثیل به ترویج امر ایشان قیام نمود و به هر شهر و قریه ای که میرسید اهل بیان را به ظهور جدید نوید میداد.
محمد زرندی از قلم اعلی به نبیل اعظم ملقب گردیده و یکی از ۱۹ حواری اولیه حضرت بهاءالله به حساب می‌آید. نبیل به معنای شریف و نجیب، با فضل و کمال است وی هیچ گاه زوجه اختیار ننمود و عمر خویش را صرف انتشار امر محبوبش نمود .
از آثار به جا مانده از وی اشعار عاشقانه و عارفانه ای از جمله مثنوی او است و نیز کتاب تاریخی که به نام شخص ایشان به تاریخ نبیل مسمی است و اقتباسی از آن به نام مطالع الانوار به چاپ رسیده است .
الواح بسیاری به افتخار او از قلم اعلی نازل گردیده است وی اولین فردی است که مراسم حج بیت شیراز و بیت بغداد را به اراده ی حضرت بهاءالله به جای آورد .
نبیل زرندی در سال 1310 جان به جان آفرین تسلیم نمود و عالم خاک را وداع گفت
جوهر جان خریدم و رفتم / سوی جانان پریدم و رفتم / هدیه ای چون نبود در دستم / سر خود را بریدم و رفتم
یادشان جاوید


کانال تلگرام آموزه های دیانت بهائی
@ayine_bahai01