زندگینامهٔ مؤمنین دیانت بهائی

میرزا محمد حسین اصفهانی مشکین قلم

فرزند حاجی محمد علی تاجر اصفهانی در سال 1242 قمری در خانواده ای وابسته به طریقه شاه نعمت اللهی متولد شد . مقدمات علوم متعارفه ی اسلامی را در زادگاهش فرا گرفت و ذوق و شوقی فراوان به کسب مهارت در انواع خطوط و نقاشی و طراحی از خود نشان میداد .

در ایام جوانی برای انجام امور پدر به طهران رفت در آنجا چون صدر اعظم نبوغ و هنر او را دید وی را به ناصرالدین شاه معرفی کرد . شاه مجذوب هنر او شده و او را رسما برای تعلیم ولیعهد در تبریز ساکن نمود و لقب مشکین قلم را به وی داد .
مشکین قلم در سفری که به اصفهان داشت با آئین بهائی آشنا شد و نهایتا در حلب به واسطه ملاقات نبیل زرندی ، مبلغ و مورخ شهیر بهائی ، ایمان و ایقانش کامل گردید . پس به ادرنه برای زیارت حضرت بهاءالله شتافت و مدتی در آن شهر ساکن شد سپس به استامبول رفته و در آنجا به فتنه ی معاندین ، دولت عثمانی او را به قبرس تبعید کرد.
پس از ده سال مسجونیت در قبرس به عکا مراجعت کرده و در جوار حضرت بهاءالله ساکن شد سپس برای تبلیغ به هندوستان رفته اما به دلیل ضعف جسمی پس از مدتی مراجعت نمود. در سال 1330 قمری در عکا روح پاکش جسم خاک را رها نمود و به عالم بالا شتافت.
مشکین قلم اولین هنرمند بهائی است که از هنر خطاطی و نقاشی برای تجسم و تصویر مفاهیم و تعابیر مذهبی و عرفانی استفاده کرده است منبع اصلی الهام او در خلق آثار بی نظیری که از او به جا مانده آیات و تعبیرات عرفانی موجود در آثار حضرت بهاءالله و حضرت عبدالبهاء است که آنها را با استفاده از سبک های سنتی و شناخته شده خطاطان ایرانی و ترک و هندی به اشکال و نقوش مختلف نظیر مرغ بهشتی متجلی ساخته است .
بی شک مشکین قلم یکی از نوابغ و اعاظم خطاطی قرن گذشته می باشد و بسیاری از پژوهشگران منصف به کمال هنرمندی او اذعان کرده اند و آثار او را که ممزوجی از عرفان و هنر است ستوده اند.
یادشان جاوید


کانال تلگرام آموزه های دیانت بهائی
@ayine_bahai01