زندگینامهٔ مؤمنین دیانت بهائی

دکتر جمال الدین مستقیمی

متولد سال 1294 هجري شمسي در قصردشت شيراز است. وي به دليل خدمات و كشفياتي كه منجربه تحول در اين علم شده است و به دليل 65 سال تلاش بی نظیر عنوان «پدر علم آناتومي ايران» را به خود اختصاص داده است.

دكتر مستقيمي بنيانگذار اولين تالارهاي تشريح در بيش از هشت دانشگاه كشور بوده است و به گفته و گواهي بسياري از اساتيد علم آناتومي در ايران، تمام اساتيد اين علم يا شاگرد استاد و يا شاگرد شاگرد، استاد بوده‌اند، همچنين اولين كتاب علم آناتومي به قلم يك ايراني توسط دكتر مستقيمي نوشته شد.
از جمله تحقيقات و كشفيات بسيار مهم دكتر مستقيمي كشف دو رشته عصبي در مغز بود و همچنين اثبات اين كه بين دو پياز شامه در مغز ارتباطي وجود ندارد كه نتيجه اين كشفيات تقدير كنگره آناتومي جهانی در سال 1965 و ثبت اين كشفيات به نام ایشان در دنيا بود.
همچنين تهيه مدل‌هاي بيوپلاستيك در سال 1960 دركشور آلمان براي اولين بار از ديگر كارهاي دكتر مستقيمي بود كه به دليل تواضع دكتر و عدم ثبت اين مدل‌ها به نام خودشان، 20 سال بعد به نام يك آلماني ثبت مي‌گردد و در حال حاضر نيز 160 مدل ازمدل‌هاي بيوپلاستيكي كه در دانشگاه علوم پزشكي مشهد وجود دارد از بهترین مدلهای موجود در دنیا هستند.
استاد مستقيمي در زمينه پژوهش در علم آناتومي تلاشي بي‌نظير داشتند و سال‌ها و ساعتها در زيرزمين تالار متعفن تشريح دانشگاه علوم پزشكي مشهد كار مي‌كرد نتيجه اين همه تلاش تشريح بيش از 800 جسد انساني به علاوه اجساد حيوانات بي‌شمار است. ضمن آنكه هر استاد آناتومي فقط در يك قسمت تبحر دارد ولي دكتر مستقيمي به تمام قسمت‌هاي بدن با تمام جزئيات اشراف داشت كه اين تعداد تشريح و اين تبحر در بين آناتوميست‌ها يك ركورد بي‌نظير است.
با توجه به دعوت‌هاي بي‌شماري كه براي دكتر از كشورهاي مختلف براي تدريس و تحقيق مي‌رسيد، ایمان به آئین یزدان و عشق به ايران و دانشجوي ايراني به دكتر اجازه نمي‌داد تا حتي لحظه‌اي به امكانات آن سوي مرز‌ها فكر كند .
دکتر مستقیمی در سال 1384 دار فانی را وداع گفت و به عالم بالا شتافت.
یادشان جاوید


کانال تلگرام آموزه های دیانت بهائی
@ayine_bahai01