زندگینامهٔ مؤمنین دیانت بهائی

پرویز قدیریان

در سال 1319 در سنگسر از توابع استان سمنان و در خانواده ای بهائی به دنیا آمد. او پس از دریافت لیسانس علوم تغذیه در ایران و فوق لیسانس علوم پزشکی در تغذیه انسانی از دانشگاه نبراسکا در آمریکا، در سال 1354 به سرپرستی ایستگاه تحقیقات پزشکی بابل، وابسته به سازمان بهداشت جهانی و دانشکدۀ بهداشت دانشگاه تهران انتخاب شد. او در سال 1361 موفق به دریافت دیپلم آمار حیاتی و دکترای اپیدمیولوژی سرطان از دانشگاه لندن در انگلستان گردید.

این دانشمند انسان‌دوست که در پروژهای تحقیقاتِ سلامتی در همکاری با سازمان ملل متحد در ایران فعال بود، پس از انقلاب به دلیل باور به آیین بهایی مورد تعدی حکومت قرار گرفت و به ناچار نتایج سال‌ها کار و زحمت خود را در ایران گذاشت و سرزمین‌اش را که با تمام وجود به آن عشق می‌ورزید ترک کرد.
پروفسور قدیریان در زمینه اپیدمیولوژی سرطان، خصوصا رابطه تغذیه و سرطان، ده ها پروژه تحقیقاتی بزرگ با همکاری دیگر پژوهندگان بین‌المللی انجام داد و به این ترتیب نقشی جدی در شکل‌گیری درک موجود از بیماری‌ها و نارسائی‌های مربوطه داشت.
وی مدت ۲۷ سال استاد دانشگاه های مونتریال و مک گیل و رئیس و بنیانگذار اپیدمیولوژی بیمارستانHotel Dieu در مونتریال بود و تحقیقات مهمی درباره سرطان و تغذیه، سرطان و عادات زندگی، ژنتیک و عوامل موثر دیگر در ایجاد سرطان ها را انجام داد.
به خاطر فعالیت های ممتاز علمی پروفسور دکتر قدیریان بود که دانشگاه مونتریال لقب Professor Emeritus که بالاترین لقب استادی است و به ندرت به بعضی از پروفسورها داده می شود را اهدا کرد.
در طول عمر پربار خود بیش از 460 مقاله علمی و ده ها کتاب منتشر کرد که «اطلس جغرافیای بیماری‌های مزمن»، «سرطان»، «بیماری‌های قلبی و ام.اس» به زبانهای انگلیسی و فرانسه از آن دسته است.
پرفسور پرویز قدیریان پس از عمری خدمت صادقانه به عالم انسانی در صبح روز ۱۹ دسامبر سال ۲۰۱۳ روح پر فتوحش عالم خاک را وداع گفت و به جهان پاک شتافت .
یادشان جاوید


کانال تلگرام آموزه های دیانت بهائی
@ayine_bahai01